Piper J3 cub - pomoc, létá divně

Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kreuz
Příspěvky: 19
Registrován: čtv 29.07.2010 0:00
Kontaktovat uživatele:

Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#1 Příspěvek od kreuz »

Ahoj všichni,
potřebuji radu ohledně letových vlastností Pipera. Postavil jsem Pipera podle plánu z RC revue o rozpětí cca 1,5m. Mám obrovský problém s jeho letovými vlastnostmi. Jednak musím mít naprosto minimální výchylky na křidélkách a také mi letadlo je schopné letět pouze ve velké rychlosti, čímž se stává špatně ovladatelné. Pokud uberu plyn jeho rychlost okamžitě klesá až na pádovou rychlost no a pak se řítí k zemi :-( Profil jsem dodržel podle plánu ale je poměrně uzký. Díky za každou pomoc.
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#2 Příspěvek od TomasC »

Jaká je hmotnost stroje připraveného k letu?
Odkud jsi? Tohle by chtělo vidět.
Uživatelský avatar
jirinovo
Příspěvky: 767
Registrován: pon 06.06.2011 0:00
Bydliště: Odolena Voda

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#3 Příspěvek od jirinovo »

napadl mě takovej ten základ, máš dobře těžiště. U Pipera by mohlo bejt na nosníku, možná i víc v předu.
Uživatelský avatar
čáp
Příspěvky: 143
Registrován: pon 11.02.2008 0:00

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#4 Příspěvek od čáp »

Především si zkontroluj polohu těžiště a souměrnost modelu. Tzn.:
Křídlo i VOP nesmí být zkroucené, vše musí být souměrné vůči ose - vzhledem k tomu, že píšeš, že musíš dávat plná křidélka bych problém viděl někde tam. A pak je důležité prověřit úhel seřízení. V klouzavém letu (bez motoru) letí rovně?
banderas
Příspěvky: 97
Registrován: sob 03.09.2011 13:55
Bydliště: Praha a Jičín
Kontaktovat uživatele:

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#5 Příspěvek od banderas »

čáp píše:vzhledem k tomu, že píšeš, že musíš dávat plná křidélka..

Píše že na křídélkách musí mít minimální výchylky.
TERAZKY
Příspěvky: 2559
Registrován: pon 02.06.2008 0:00
Bydliště: Hlohovec, Člen RCMK Trnava
Kontaktovat uživatele:

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#6 Příspěvek od TERAZKY »

Presne to vidím rovnako. Uhol zoradenia, ťažisko...

Ako stíhačka to letí ak je uhol zoradenie málo do plusu.
... čo purex spojil, človek nerozdeľuj...
Uživatelský avatar
čáp
Příspěvky: 143
Registrován: pon 11.02.2008 0:00

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#7 Příspěvek od čáp »

banderas píše:
čáp píše:vzhledem k tomu, že píšeš, že musíš dávat plná křidélka..

Píše že na křídélkách musí mít minimální výchylky.


A sorry, neumím číst. Nicméně stejně je potřeba si překontrolovat nejsou-li křídla zkroucená - pokud by na nich byly pozitivy mohl by se model takto chovat. Soudím, že má tendenci zatáčet, resp. padat do vývrtky v klouzavém letu.
Uživatelský avatar
motor
Příspěvky: 81
Registrován: čtv 15.10.2009 0:00
Bydliště: Chalupy (u Merklína)

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#8 Příspěvek od motor »

nemyslím, že to je zkroucením. Napiš jakou má model hmotnost a profil křídel a výškovky. Plánek nemám k dispozici.
Uživatelský avatar
BOSS8
Příspěvky: 2282
Registrován: pon 24.12.2007 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#9 Příspěvek od BOSS8 »

kreuz píše:Ahoj všichni,
potřebuji radu ohledně letových vlastností Pipera. Postavil jsem Pipera podle plánu z RC revue o rozpětí cca 1,5m. Mám obrovský problém s jeho letovými vlastnostmi. Jednak musím mít naprosto minimální výchylky na křidélkách a také mi letadlo je schopné letět pouze ve velké rychlosti, čímž se stává špatně ovladatelné. Pokud uberu plyn jeho rychlost okamžitě klesá až na pádovou rychlost no a pak se řítí k zemi :-( Profil jsem dodržel podle plánu ale je poměrně uzký. Díky za každou pomoc.


Takže moje tipy : podle popisu chování , v první řadě kontrola těžiště (mělo by se pohybovat kolem hlavního nosníku nebo mírně před ),
v druhé řadě kontrola vyosení motoru , "Když si pomyslně protáhneš osu hřídele motoru musí ti projít někam do horní poloviny SOP ideálně do 2/3 výšky " , stranově to vyosovat (i když mě tady za to chytrolíni utlučou) - nemusíš .
Pokud se to výrazně nezlepší po výše uvedených zásazích - pak je tu poslední možnost - úhel náběhu křídla , spíš podložit vpředu pod náběžkou , bude z toho pluh na vzduch , ale zpomalí a let bude maketovější.

Způsob letu - s piperem se lítá spíše tak že řídíš primárně VOP a SOP ,křidelka jen sekundárně - když to přeženeš se směrovkou nebo při nějaký akrobacii , nebo k případnýmu srovnání horizontu pokud tě něco rozhodí.
Stahování plynu a následný pád - jsou logické , Piper není plachťák, má docela velký čelní odpor - takže trochu toho plynu potřebuje k vodorovnému letu (i ta roztočená vrtule na volnoběhu je značně účinná aerodynamická brzda - toho se dá krásně využít k úpravě rozpočtu na přistání) .
Rádio a nabíječ = základ modeláře .
Uživatelský avatar
kreuz
Příspěvky: 19
Registrován: čtv 29.07.2010 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#10 Příspěvek od kreuz »

Ahoj všichni,

díky moc za vaše rady. Model má hmotnost 1,8 kg, težište je na hlavním nosníku křídla 7 cm od náběžné hrany, hloubka křídla 21 cm. Motor je vyosený do prava a dolů cca o 2 stupně. Úhel náběhu VOP je 0 stupňů a křídlo taky 0 stupňů. To znamená že úhel seřízení bude taky 0 stupňů. Podle toho co hodně z vás píše, tady bude ten problém. O kolik mám hlavní křídlo podložit ? kolik by měl být úhel seřízení ?

moc všem děkuji
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#11 Příspěvek od OrDa »

Pokud jsi úhel křídla měřil podle spodní strany, pak nulový není a nech to být. Malý úhel seřízení bys snadno dotáhnul výškovkou, tam problém nebude. Při plošném zatížení nějakých 60 g/dm2 má pádovku nějakých 10 m/s, což může být pro začátečníka dost. To je Tvoje první éro?
Uživatelský avatar
martin z
Příspěvky: 1592
Registrován: ned 03.08.2008 0:00
Bydliště: Pelhřimov, ČR

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#12 Příspěvek od martin z »

Malý úhel seřízení že dotáhne výškovkou? Sorry, takové tvrzení mi přijde jako falešná a zavádějící informace. Mě teda Piper (ze stavebnice) začal pokojně lítat taky až po úpravě úhlu seřízení, ale výškovkou to rozhodně nešlo, musel jsem upravit úhel náběhu křídla asi o 2 stupně do plusu, hádám že tady by to taky pomohlo, přestože už to podle popisu trochu do plusu je.
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#13 Příspěvek od OrDa »

martin z píše:Malý úhel seřízení že dotáhne výškovkou? Sorry, takové tvrzení mi přijde jako falešná a zavádějící informace.

A co je úhel seřízení?
Uživatelský avatar
Pišta
Příspěvky: 451
Registrován: sob 02.01.2010 0:00
Bydliště: kósek od Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#14 Příspěvek od Pišta »

No, úhel seřízení(nastavení) je ten, který svírá osa tupu s tětivou profilu, ten je za letu něměnný a úhel náběhu se může za letu měnit a záleží na momentální poloze modelu vůči přitékajícímu proudu vzduchu. Klasický příklad je vodorovný ustálený let a přitažení těsně před dosednutím. Dost
se tady na fóru zaměňuje. Takže pokud má ten Pajpřík profil klasiku Clarka Y s rovnou spodní stranou, a ta je v nule s osou trupu, tak má úhel nastavení
min.1,5 stupně, což je akorát a odpovídá to zhruba i originálu. Každopádně by to chtělo vidět, ať na zemi nebo v letu, takhle na dálku se špatně radí.
Doporučuji vyhledat nějakého zkušeného kolegu v okolí. Spousta lidí tady na fóru dokáže poradit dobře, najednou však do toho někdo hodí sekeru a je z toho debata na tři stránky, ze který je člověk stejně paf. Takže opravdu, chce to řešit na místě s někým zkušeným.
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Re: Piper J3 cub - pomoc, létá divně

#15 Příspěvek od OrDa »

Úhel nastavení se měří vůči nějaké virtuální ose trupu a je zajímavý nanejvýš při stavbě.
Úhel seřízení je úhel mezi tětivou křídla a tětivou vodorovné ocasní plochy a je zajímavý za letu.
A je-li vodorovná ocasní plocha nějakým způsobem řiditelná, mohu jej za letu měnit.
Pokud chci letět pomaleji, přitáhnu výškovku. Nemusím za letu podkládat náběžku křídla.
Odpovědět

Zpět na „Motorová letadla“