Větroň + solar panely + zátěž

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#46 Příspěvek od JMalik »

Bizon17 píše:1.unese měřící zařízení cca 1kg, pokud nebude potřeba solárů
2.bude se pohybovat ve výšce cca 50m HLAVNÍ ZMĚNA
3.doba letu na jeden start 3 hodiny ( nevím kolik se dá nalétat na baterii, proto jsou ve hře solární panely)
4.musí zvládat letět bez motoru a to čím déle tím lépe s co nejmenší klesavostí ve výšce okolo 50m


Zásadní problém je bod č. 4, protože to je za současného stavu technologií neřešitelné, pokud si představujete to klouzání v řádu minut. Nejdokonalejší soutěžní orchideje skutečných větroňů dosahují max. klouzavosti přes 60 a opadání řádově 0,3m/s. Modely jsou na tom výrazně hůře.
Body 1,2,3 jsou řešitelné relativně snadno.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Bizon17
Příspěvky: 24
Registrován: úte 25.12.2012 22:17

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#47 Příspěvek od Bizon17 »


Zásadní problém je bod č. 4, protože to je za současného stavu technologií neřešitelné, pokud si představujete to klouzání v řádu minut. Nejdokonalejší soutěžní orchideje skutečných větroňů dosahují max. klouzavosti přes 60 a opadání řádově 0,3m/s. Modely jsou na tom výrazně hůře.
Body 1,2,3 jsou řešitelné relativně snadno.


A jaké doby klouzavého letu by bylo možné dosáhnout v našem případě, pokud byl použit jednoduchý model? Odhadem... první minuty?
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 2445
Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
Kontaktovat uživatele:

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#48 Příspěvek od Kuba78 »

Pokud to ma letet bez motoru tri hodiny padesat metru nad zemi, tak me napada jedine konstantni vlek - neco jako vlek cvicneho cile..
Quis custodiet ipsos custodes?
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#49 Příspěvek od JMalik »

Bizon17 píše:
A jaké doby klouzavého letu by bylo možné dosáhnout v našem případě, pokud byl použit jednoduchý model? Odhadem... první minuty?


Klouzavým letem z výšky 50m na zem za 2 minuty a to to vidím hodně optimisticky.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Bizon17
Příspěvky: 24
Registrován: úte 25.12.2012 22:17

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#50 Příspěvek od Bizon17 »

Kuba78 píše:Pokud to ma letet bez motoru tri hodiny padesat metru nad zemi, tak me napada jedine konstantni vlek - neco jako vlek cvicneho cile..

Bez motoru 3 hodiny samozřejmě ne. viz bod 4.musí zvládat letět bez motoru a to čím déle tím lépe s co nejmenší klesavostí ve výšce okolo 50m ///to znamená, že může na motor nastoupat třeba 70m a pak co nejpomaleji klesat až do 40ti a tak dokola stále dokola/// tohle by mělo zvládat 3 hodinky proto tam chceme použít solár abychom trochu energie dokázali dobíjet.


Z padesáti metrů na zem 2 minuty není žádná sláva, jelikož až na zem samozřejmě nechceme :) takže někde pod 40m by mělo zase začít stoupat což by tedy znamenalo cca 30 vteřin klouzání pesimisticky :) z nějakých 60-70m na 40m a zase motorem nahoru. Na druhou stranu pro bodové měření dostatečný čas.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#51 Příspěvek od JMalik »

Nic vám nepřinese použití solárních panelů, jestliže nesmí běžet motor při měření. Jestli je možné upustit od elektropohonu, tak je celý úkol mnohen snáze řešitelný nějakou cca čtyřmetrovkou......, pětimetrovkou s benzínovým motorem a příslušnou kapacitou nádrže.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Bizon17
Příspěvky: 24
Registrován: úte 25.12.2012 22:17

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#52 Příspěvek od Bizon17 »

Spalovací bohužel není možný. S tím hýbat nejde. Půjdeme asi cestou co nejlehčího modelu s co nejlepším vztlakem a úsporou energie v rámci možností. Je jasný, že fyziku neošálíme proto mě zajímaly názory lidí co létají a vědí jak co létá :) Kdyby byl spalovací motor možný, tak není moc co řešit a aerodynamiku doženeme výkonem, ale to bohužel není možné.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#53 Příspěvek od JMalik »

Řádově 4m rozpětí to bude mít a dost pochybuji, že seženete model přímo ze stavebnice bez úprav, protože to bude značně naložené baterkami a musíte udržet vysokou aerodynamickou jemnost pro ekonomické využití pohonu po tu dlouhou dobu letu. Stanovte si minimální dobu letu po kterou to musí být na jeden start ve vzduchu, protože bude mnohem výhodnější přistát, vyměnit baterku a do cca 10 sekund odstartovat znovu, než vézt tu kapacitu pohonu přímo v modelu.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
walter2
Příspěvky: 854
Registrován: pon 14.12.2009 0:00

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#54 Příspěvek od walter2 »

Bizon17 píše:Ahoj, děkuji za dosavadní příspěvky. Přináší zajímavý informace. Dneska jsem sháněl přesný požadavky. Netušil jsem, že se téma tak rozjede. Pár věcí se změnilo, hlavně teda výška ve které by se to mělo pohybovat. Tak to shrnu. Potřeboval bych doporučit vhodný tvar konstrukce, respektive třeba konkrétní model (nemáme v plánu stavět konstrukci) který:

1.unese měřící zařízení cca 1kg, pokud nebude potřeba solárů
2.bude se pohybovat ve výšce cca 50m HLAVNÍ ZMĚNA
3.doba letu na jeden start 3 hodiny ( nevím kolik se dá nalétat na baterii, proto jsou ve hře solární panely)
4.musí zvládat letět bez motoru a to čím déle tím lépe s co neljmenší klesavostí ve výšce okolo 50m ///to znamená, že může na motor nastoupat třeba 70m a pak co nejpomaleji klesat až do 40ti a tak dokola stále dokola///

Nápady s ozkoušením u nějakých modelářů jak se jaký model chová jsou dobré a si to tak dopadne. Elektroniku není nutné detailně řešit.

Omlouvám se, že jsem to takhle nenapsal hned, ale nečekal jsem takovou velkou odezvu a některý věci jsem ještě nevěděl. Navíc teda zkouškový zabírá hromady času :)


Z minulych příspěvků jsem pochopil,že měřit se bude pouze když model bude klouzat bez motoru. Pri změně zadání to budou poměrně krátké úseky v řádech desítek vteřin. Nebude to vadit? Připadá mi u každého měření důležité nevynechat žádný úsek....
vojta mansfeld
Příspěvky: 847
Registrován: sob 01.09.2012 14:02
Bydliště: Křovice, Dobruška (Královehradecký kraj)
Kontaktovat uživatele:

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#55 Příspěvek od vojta mansfeld »

Hele, jak už tu někdo myslím psal-co udělat větroně, bezmotorového a vlekat ho jiným letadlem? To by v tom větroni mohly být jen baterka která by vydržela věčnost (pohon pouze serv) a měřící přístroje což by unesl i malý, kdyby to bylo na cca. 3,5 metru tak by to plachtilo slušně a pořád s rozkládacím křídlem dobrý převoz. Letadlo které by vlekalo by mohlo vlekat i po celou dobu letu a odpojio by jen na přistání, pak by se navztlakovalo křídlo a hezky by se sedlo... Ta vlečná by mohla být na dlouhé vzdálenosti od modelu tím by asi měření nerušila, nebo ano? A vlečná by stačila malá, třeba 1,5 metru, jen se silným motorem, každopádně by byli potřeba dva piloti a ne začátečníci-než byste létali s tímhle tak si musíte vyzkoušet ovládat něco levnějšího. Jiné řešení než to co jsem psal mi přijde řešitelné, ale tak složitě že do toho vrazíte stovky tisíc a potom to vzdáte protože to bude na vaše možnosti nemožné. To je ale můj názor který mám pouze z odhadů, nikoli ze zkušeností!!! EDIT: Zapomněl jsem dodat že by se to řídilo normálně jako modely-RC soupravami, vlečná by byl prostě čistě jen motorák-model, nijak specializovaný, větroň by byl taky jen model nijak nespecializovaný, akorát by prostě byla možnost dát do trupu do těžiště měřící přístroje, to musí stačit, pokud ty modely jsou potřeba k tomuhle účelu nějak specializovat tak si myslím, že nám neříkáte pravdu a není to k tumuhle účelu a nebo se na to dívám prostě jen moc jednoduše... Prostě čistě jednoduché modely vlečnou bych nijak neupravoval jen dal silný motor a vlečný háček to je vše nic jinýho do toho nedával. Větroně bych taky neupravovat, akorátudělal v místě těžiště širší trup k vložení přístrojů, ale nic jiného by na něj dávat potřeba nebylo ne?
Naposledy upravil(a) vojta mansfeld dne sob 01.06.2013 8:24, celkem upraveno 1 x.
Pioneer,Superzoom XL,Rally XP,F3K Manta,E-Hawk 1500,FPV MaxiSwift,MiniExtra 330,Quad500,FPV Swift2.
Robost
Příspěvky: 20
Registrován: ned 26.02.2012 11:16
Bydliště: Topoľčany

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#56 Příspěvek od Robost »

Ďalšia vec podstatná na konštrukciu je to, či lietadlo má vo výške cca 50 m vydržať čo najdlhšie (min. klesavosť) alebo preletieť čo najdlhší meraný úsek (max. kĺzavosť). Či je pre meranie dôležitá rýchlosť (resp. zmena rýchlosti).
jozefbb
Příspěvky: 2369
Registrován: úte 01.01.2008 0:00
Bydliště: Ban.Bystrica
Kontaktovat uživatele:

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#57 Příspěvek od jozefbb »

Teda skutocne po precitani neviem, ci temou bakalarskej prace je zbieranie nejakych udajov, alebo zostrojenie takeho modelu na zbieranie udajov. Neviem kolko casu mas na vyriesenie tej temy, ale predpokladam, ze maximalne rok, to si teda student 2 resp 3 rocnika nejakej VS skoly. Mozes to vyriesit maximalne v teoretickej rovine. Ak od teba pozaduje niekto viac , tak to si aspirant na nobelovu cenu, resp. Zadavatel na vratenie vysokoskolskeho diplomu.
Bizon17
Příspěvky: 24
Registrován: úte 25.12.2012 22:17

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#58 Příspěvek od Bizon17 »

Walter2 : krátké úseky nevadí s tím se už počítá
Vojta: vlekání sice zajímavé, ale pro naše účely složité navíc mimo zadání :)
Robost: kompromis mezi klesavostí a klouzavostí, snažit se dlouho klouzat v relativně konstantní výšce
Uživatelský avatar
cilek
Příspěvky: 2695
Registrován: sob 20.03.2004 0:00
Bydliště: ČR

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#59 Příspěvek od cilek »

Vždyť ta bakalářka je možná z 90% závislá na řešení toho modelu, přitom v ní vlastně o model vůbec nejde :roll: . Nechápu, jak někdo může zadávat takové požadavky na parametry stroje, který je naprosto mimo jeho obor. Předpokládám, že Ty (Bizon17) jsi nejzkušenější modelář z celého týmu. :wink:
Uživatelský avatar
MEK
Příspěvky: 560
Registrován: ned 14.12.2008 0:00
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Větroň + solar panely + zátěž

#60 Příspěvek od MEK »

Pro Bizona 17 : Lítám již několik let s větroněm o rozpětí 2,6m zn. Mistral , model má od výrobce psanou váhu 900g bez RC vybavení, když jsem ho osadil tak je váha 1970g i s olovem pro vyvážení.
Jelikož jsem začal lítat pro potěchu také s kamerou GoPro 3, tak bylo nutné závaží 53g z přední části vyjmout, protože kamera je asi 3cm před těžištěm, a váží s ochr. krytem cca 180g.
Letová váha je : 1970g s vyvážením olovem
: 1920g bez olova i kamery
: 2100g s kamerou bez olova jak lítám nyní
Když není termika, tak na 6 min nalítám v tom složení s kamerou nebo s olovem 40 min a je hotovo. Když termika je dá se lítat v pohodě 90min na 2,5min motoru.
Jak to prostě nenosí tak jsem z 200m dole do 2 min jen to fikne. :)
Ale proč to píšu, jestliže na stroj o hmotnosti 2kg přidám 1kg tak si asi moc nezalítám, a to tento větroň má na své rozpětí slušnou nosnou plochu 48,5 dm2.
Pro tvé potřeby bych uvažoval o větroních kolem 4m
Tady dvě videa z lítání.
http://www.youtube.com/watch?v=sFuojwCViCQ
http://www.youtube.com/watch?v=1RDCBuOslIc
Odpovědět

Zpět na „Smetiště“