Focus od pelikána

Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Danar
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 19.06.2008 0:00
Bydliště: Plzeň

#136 Příspěvek od Danar »

Dub79 píše:Zdravím chlapi,včera jsme se pokoušeli jednomu začátečníkovi zalétnout Focuse a hrůza.Sklamalo mě už provedení.Letadlo jsme dovážili a hodili na směrovku nereagovalo tak jsme ji zvětšili ale tím se problém nevyřešil.při zatáčení jak se letadlo nakloní a chceme zatáčku vyrovnat začíná problém.Letadlo ani při plné výchylce se nemá snahu vyrovnat a padá po křídle.Jinak mě sklamal i malý výkon motoru,Wildhawk je na tom o dost lépe.Budu rád za každou radu. Dub

Ahoj, napsal jsem tu toho dost o tom jak jsem ho dostával do vzduchu já, tak jen pár bodů, případně si vyhledej moje příspěvky v tomhle vlákně.
- táhlo směrovky dát do prvního nebo druhého otvoru od SOP
- dovážit, ale jednou jsem zkusil posunout těžiště trochu dopředu, aby byl Focus průbojnější proti větru, ale potom při zpomalení nedržel ve vzduchu a těžkopádně přepadával po křídle..
- ocasní plochy musí být slepené opravdu přesně, když není SOP kolmá na VOP, dělá to velké problémy!
- je pravda, že z ostřejší zatáčky to směrovka nedostane ani omylem., je nutno pustit směrovku, nebo ji jen mírně vychýlit a nejdřív to vyrovnat výškovkou a potom teprve zkorigovat směr. Dočetl jsem se, že by se tohle letadlo mělo dostat samo do vodorovného letu, když pustím páčky, le neděje se tak.. z průměrně ostré zatáčky se samo nedostane, když pustím páčky, začne ji utahovat a padá.

Promiň, na víc si toho nevzpomenu, teď jsem se vzbudil, tak si přečti tohle vlákno :wink:
Uživatelský avatar
Dub79
Příspěvky: 150
Registrován: sob 22.09.2007 0:00
Bydliště: Javorník u Jeseníka
Kontaktovat uživatele:

#137 Příspěvek od Dub79 »

Nějak se s tím dnes poperem.Dík Dub
www.rcletanijavornik.websnadno.cz
www.rclmkrychleby.estranky.cz
Uživatelský avatar
SuPa
Příspěvky: 233
Registrován: pon 23.06.2008 0:00
Bydliště: Praha 6

#138 Příspěvek od SuPa »

Také jsem už trochu napsal co všechno jsme s Focusem provedli a přidávám ještě další.
- dali jsme vrtuli 6x4
- vyosení motoru o zhruba 1,5 mm směrem nahoru, focus se vzpínal a neustále jsem musel potlačovat
-pro lepší stoupavost a také pro snížení hmotnosti jsme odebrali olovo
-dodržení těžiště jsme docílili prodloužením čumáku o 50 mm. Uřízli jsme trup těsně před kabinou, přilepili hranolek z epp, vypálili do něj díru pro baterie, z kousku původní špičky ještě uřízli asi centimetrový plátek, aby trup plynuleji navazoval a přilepili špičku k hranolku. Po zaschnutí Purexu se hranolek ořezal a dobrousil do požadovaného tvaru. Vše se ještě polepilo skelnou páskou.
-křídla dostala mírné vzepětí a turbulátory
-kvůli dopravě mám odnímatelnou VOP
Uživatelský avatar
yogi100
Příspěvky: 53
Registrován: stř 28.05.2008 0:00
Bydliště: Košice

#139 Příspěvek od yogi100 »

yogi100 píše:Tak mam doma kridlo, trup a chvostove plochy. Pravdu povediac som velmi, velmi sklamany. Jedno kridlo prehnute, kabina na trupe vobec nedrzi (pouzite zamky absolutne nefunkcne) a pohyblive casti vyskovky a smerovky neskutocne pokrivene. Minimalne tie chvostove plochy budem asi reklamovat. Blimpy na nich su upevnene na pevno, nie otocne, takze bez upravy nemozu fungovat - to je mozno aj jeden z problemov hanysa a Tondu. Bovden bez upravy asi tiez nebude pouzitelny, pri serve je ukonceny velmi blizko. Vobec nemam chut do stavby.

Ak to niekomu pomôže, tak tu sú moje skúsenosti: Po dlhom čase (na vine je aj moja moja lenivosť) som dokončil Focusa poskladaného z náhradných dielov. Pokrivenú výškovku a krídla som ako tak narovnal nad fénom, smerovku som urobil novú zväčšenú z balzy 4mm. Upravil som dráhu bovdenu pre smerovku, aby vzadu bol bovden rovnobežnejší s trupom, opravil blimpy na otočné a otočil som ich (na smerovke dole, na výškovke smerom k trupu). Nezohnal som motor 480, tak som tam dal len 400, vrtuľa MPX 5x??, 2S LiPo 1600mA (HongKong), regulátor vyrobený na kolene, DX6i+AR6200. Po zložení som musel na čumák prilepiť asi 45g olova(!!!), aby som to dovážil podľa manuálu. Celková váha vyšla na mechanickej kuchynskej váhe cca 600g, teda zhruba podľa údajov výrobcu.
Zalietal ho skúsený modelár (ďakujem), vytrimoval ho, ale stále má snahu padať po krídle. Problémom je motor, ktorý ja na hranici použiteľnosti, žiadna výkonová rezerva, stúpať dokáže len veľmi, veľmi pomaly, takže takmer celý let je so spusteným motorom. Trošku pomohla výmena vrtule za APC 6x4, ale aj tak je to slabé. S občasným vypnutím motora sme včera boli vo vzduchu najviac asi 25 minút.
Čo sa týka letových vlastností neviem porovnávať, s ničím iným sme so synom zatiaľ nelietali. Ja som si s Focusom zatiaľ skúsil len pár výkrutov v bezpečnej výške, ale syn (už dospelý, takže vzhľadom na svoj vek uvažujem že založím vlákno "Lietanie dedka" ;-)) s ním dokázal letieť a pristáť už pri svojom prvom lete (má nejaké skúsenosti s FMS). Teraz má za sebou asi 5 bezproblémových letov a ide mu to celkom dobre, takže pri trohce snahy sa s tým asi dá naučiť lietať. Chcelo by to však strieďak.
Uživatelský avatar
Danar
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 19.06.2008 0:00
Bydliště: Plzeň

#140 Příspěvek od Danar »

Já nedávno svého Focuse malinko vylepšil. Dával jsem nový trup, protože ten původní už měl hodně stop mých začátků.
Při té příležitosti jsem koupil i motor MIG 480 Race LiPol a vrtuli APC 6x4 s unašečem. Protože se letadlo nedá normálně baterkou vyvážit (nejde strčit dost dopředu), vydlabal jsem v předku nového trupu prostor pro baterku ještě o cca 2,5cm dál a ušetřil trochu na hmotnosti závaží. I tak potřebuje sedmičlánek malinko pomoct olůvkem.
První let se sedmičlánkem mě nejdřív zklamal, ale zjistil jsem, že ve spěchu a nadšení jsem otočil vrtuli :oops: . No nic. Další let už byl fajn, zlepšení oproti originálnímu stavu bylo citelné.
Potom jsem vyzkoušel osmičlánek. Bylo to hooodně dobré, myslel jsem že lepší to být nemůže.
Potom přišel jeden chlápek, ať tam zkusim dát jeho LiPol 3S. Museli jsme teda hodně dovážit, ale podařilo se a já ho poslal do vzduchu. Musim říct, že bylo úžasný, jak ten Focus letěl. Byl dost rychlej, obratnej, dělal přemety pozadu i popředu bez sebemenších problémů.. prostě paráda. Oproti originálu 10x rychlejší. Lítal jsem jen chvilinku, protože můj regl by LiPol neochránil, nechtěl jsem ji zničit. Tak jsem po několika obratech šel na zem. Trochu jsem přetáhl přistání, protože jsem vzdálenost neodhadl kvůli podstatně vyšší rychlosti než obvykle..
Tu LiPolku musim pořídit, je to s ní super! Ještě ale sehnat prachy, protože to chce i nabíječku a novej regl :( .

Všem tuhle úpravu mooooc doporučuju: motor MIG 480 RACE LiPol, vrtuli APC 6x4, baterka LiPol (+LiPol regl).

Další stupeň budou křidélka. Na stříďák jsem zatím přestal pomýšlet, myslím, že tohle mi bude zas na dlouho stačit.

Ave
Uživatelský avatar
drobcek
Příspěvky: 4
Registrován: stř 13.08.2008 0:00
Bydliště: Žilina, Bratislava, Fribourg (Švajčiarsko)
Kontaktovat uživatele:

#141 Příspěvek od drobcek »

Zdravim vsetkych RC maniakov.
Po dlhom vahani, premyslani a cakani na peniaze som sa odhodlal v sobotu zajst do modelarskeho obchodu a nejaky ten zaciatocnicky RC set si kupit. Bol som rozhodnuty pre Sky Lady, ale predavac ma presvedcil, ze si mam vziat Focusa. Zatial som s nim lietalal len tolko, ze som 2 krat vybil origo akupack. A tod moje postrehy, pripomienky atd. ...

Ako prve som dorobil vacsiu smerovku (vsade v diskusii pisu, ze povodna je mala zle na nu model reaguje). Ja som smerovku predlzil o 4 cm. Ako stavebny material som pouzil tvrdy karton hrubky cca 0.6 - 0.8mm. Nerobil som komplet novu smerovku, len akusi nadstavbu - predlzenie tej starej smerovky. Ma profil rovnoramenneho trojuholnika s tromi vystuzami vo vnutri (taktiez z kartonu). Neviem ako to reagovalo na original smerovku, ale na moju "vytuningovanu" to reaguje v pohode.

Druha uprava spocivala v otoceni blimpu na smerovke dole, aby bola smerovka na pantoch v neutralnej polohe vystavovana mensiemu mechanickemu napatiu. Taktiez som musel trocha nozikom zvacsit otvor na uchyte, aby sa v nom blimp bezproblemovo tocil. S vyskovkou som nerobil nic. Na tomto mieste vycitam vyrobcovi nedostatocne dlhu tiahlovu strunu veducu od serva. Siaha presne po istiaci imbusovy srob na kormidlach, a uz dvakrat sa mi za letu spod srobu vytiahala, hoci srob bol zatiahnuty dostatocne.

Dalsou chybou, ktoru som spozoroval pri snahe vyrovnat horizontalny stabilizator s kridlami je jeho celkova pokrutenost. Prava strana stabilizatora je rovna, zatialco lava je zdvihnuta trochu doprava a mierne skrutena dodola (poradte porosim ako to odstranit). Skusal som to na noc zatazit a nic. S fenom som to nechcel prehanat, lebo som mal strach ze to znicim. Ak ma niekto skusenost s vyrovnavanim EPP-cka fenom, dajte vediet prosim akou teplotu a ako dlho mam fukat. Zatial som to poriesil tak, ze som pravu stranu mierne podlozil a cely horizontalny stabilizator ma teraz mierny V-eckovity tvar.

Pri zalietavani (podotykam,ze som uplny zaciatocnik, s pochopenou teoriou lietania a odlietanymi hodinami na simulatore - zial len pomocou notebookovych klaves) sa model po zhruba 4 metroch letu naklonil dolava, prudko stocil nosom k zemi a narazil. Vysledok? Prasknuty trup. Presne v najslabsom mieste, co je na linii veducej od zadneho rohu vyrezu pre kabinu, po zaciatok vyrezu pre servo. Prasklo to len na lavej strane. Pri snahe zlepit prasklinu stredne hustym sekundakom, mi zatieklo par kvapiek lepidla na servo a zablepilo otocnu paku k obalu serva (efekt sa prejavil po cca 10 minutach od lepenia). Oprava bola jednoducha, ale aby som vobec dosiel na to co tomu nestastnemu servu je, musel som si dat dve piva a v klude rozmyslat. Trup sa sekundakom spojit nepodarilo, hoci ho vyrobca na EPP naterial, z ktoreho je model odporuca.

Po oprave serva mi este ero spadlo niekolkokrat na drzku, cim sa vytvorili dalsie 3 praskliny v nosovej casti trupu (vypada to dost zle, ale paska to zatial vsetko drzi po kope). Az na druhy den sa mi podarilo model dostat do vzduchu a ako tak ho vytrimovat, co je vsak minimalne v mojom pripade prd platne (mam velke prsty a trimy na origo vysielacke su skutocne velmi jemne). Pri vypustani lietadla do vzduchu ma toto stale tendenciu nachylovat sa dolava a padat po kridle. Tuto tendenciu ma aj pocas riadneho letu v normalnej letovej vyske. Dostat ho do priamociareho letu po zatacke je aspon pre mna problem. Vacsinou ho preklopim na opacnu stranu a v snahe zabranit padu po kridle spravim niekolko otacok, kym model pozvolna nevyrovnam. Skratka povedane, Focus sa mi nezda byt zrovna stabilnym modelom, ale polietat sa s nim da. Pristat sa mi s nim este riadne nepodarilo, lebo sa mi vzdy sklzne zhruba 1.5 metra nad zemou po kridle a hviezdicovito sa nasledne kotula po luke. Motor sa zda slaby aj mne. Stupat sa da s modelm len velmi jemne, pri trosku vacsom stupani sa uz zacne vzpinat co nieje zrovna najprijemnejsie, zvlast ked je lietadlo este nizko nad zemou.

Nakoniec by som spomenul aj nejake pozitiva. Prekvapili ma kridla aj oba stabilizatory, stale su ako nove, bez prasknutia a prilisnych skrabancov na nabehovych hranach. A to uz ma model tych hviezdovych premtov po luke naozaj dost. Po mnohych padoch serva stale pracuju v pohode a motor ma rovnaky tah aj zvuk ako na zaciatku. Nespornou vyhodou je mzonost jednocucheho a lacneho zaobstarania si nahradnych dielov (sami si idem v sobotu kupit nahradny trup 380 Skk a teleskopicku antenu cca 50 Skk - na tu mi skocil bracho a zlomil ju). Azda najviac ma stve lahko praskajuca nosova cast trupu (zvysok je snad neznicitelny) a celkova nestabilita lietadla vo vzduchu. Ako zaciatocnik vsak konstatujem, ze aj taketo lietanie ma stale bavi a som odhodlany lietat dalej. Snad ked sa naucim zvladat Focusa, kupim si nieco lepsie.

Cago belo silenci,

Drobcek.
Uživatelský avatar
Danar
Příspěvky: 27
Registrován: čtv 19.06.2008 0:00
Bydliště: Plzeň

#142 Příspěvek od Danar »

drobcek:
trochu jsem nepochopil to zkroucení, ale to bude tím, že jsem se ještě neprobudil 8) . Nahřej to pozvolna fénem, neboj se toho.. prostě opatrně ohřívej a srovnávej, až ucítíš, že se to asi už srovnává, tak vypni fén a ještě chvilku to podrž, než to vychladne, aby se to nevrátilo..
Jinak překlápění po křídle - taky mi to dělalo, po vyrovnání ocasu a tím že jsem se naučil, kde je minimální rychlost a jak moc v té rychlosti smím vzít za ovládání, už se mi to nestává..
A směrovka je naprosto dostačující v originální velikosti.. viděl jsem nedávno EasyStara a tam chápu, že ji zvětšují, protože má cca 1/3 plochy směrovky ve Focusovi. U Focuse jsem nikdy neměl se změnou směru, ani ostrou, problém (kromě svých olšových rukou :roll: ).
Uživatelský avatar
MartinSt
Příspěvky: 18
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: České Budějovice

Moje zkušenosti po měsíci létání

#143 Příspěvek od MartinSt »

Zdravím všechny.

Taky já jsem se rozhodl, že si splním svůj klukovský sen a pořídím si letadlo na vysílačku. Už dříve mě trochu nalomilo vyprávění kolegů o jejich modelech a pokukoval jsem po Easy Staru, ovšem teprve když jsem uviděl na e-shopech Focus, u něhož cena je pod 3000 za kompletní éro, kde chybí jen monočlánky do vysílačky, jsem se rozhodl už déle neváhat. S modelařením jsem už kdysi do styku přišel - jako kluk jsem stavěl spousty různých jednoduchých i složtějších modelů letadel a poté jsem létal v aeroklubu na větroni. Na nějaké základy jsem se tedy mohl spolehnout. Přesto jsem v posledních letech s létáním příliš do styku nepřišel, takže jsem přece jen k Focusu přistupoval trochu s respektem.

Po krátkém rozmýšlení jsem se rozhodl objednat model s vysílačkou v módu 2 (plyn vlevo), protože je podobnější ovládání skutečných letadel nebo třeba i ovládání simulátorových her joystickem. Focus jsem objednal v polovině srpna, ovšem kvůli odkladům dodávek z Číny v době olympiády model přišel až koncem září. Alespoň jsem mezitím četl různé recenze a zkušenosti uživatelů a taky jsem zatím trénoval základní reflexy na simulátorech (nejvíce jsem se myslím naučil na jednom z těch "ošlivějších", který má ovšem celkem dobře zvládnutou aerodynamiku - CRRCsim http://crrcsim.berlios.de/wiki/ ). K simulátorům jsem si ještě dokoupil SimTransmitter - USB napodobeninu vysílačky, se kterou je asi nejvhodnější na simulátorech trénovat. Na simulátorech jsem cvičil hlavně let a zatáčky nízko nad zemí, let ve větru a přistávání.

Když Focus konečně dorazil, zjistil jsem, že v krabici chyběl imbus 1,5 mm na utahování táhel kormidel do blimpů. Rozhodně doporučuji imbus rovnou koupit, zároveň s lepidlem (ev. s aktivátorem lepidla) a lepící páskou se skelnou tkaninou, aby bylo možno opravit praskliny po nepodařených přistáních. Díly letadla se zdály být napohled celkem v pořádku, i když větší přesnost a pečlivost výroby by rozhodně neškodila. Taky nešlo dobře zavřít kabinu, protože čepy krytu byly zalepené příliš hluboko a nedosedaly úplně do zámků v trupu. Dále jsem měl problémy, když jsem chtěl na přijímači přepojit konektory k servům - nebylo za co uchopit a vytáhnout přijímač ven. Proto když se mi přijímač konečně podařilo vysunout, přilepil jsem na něj stuhu, za kterou ho teď už snadno vytáhnu. Táhla ke kormidlům byla u mého Focusu dlouhá tak akorát, v délce mají rezervu maximálně 5 mm. Drážka v trupu pro táhlo směrovky se mi zdá na konci ocasu trochu málo zvednutá - končí totiž právě na úrovni náběžné hrany VOP. Otáčet blimp na směrovce dolů, jak navrhovalo několik lidí na fórech, se mi nezdá jako příliš dobrý nápad, protože pak kvůli překážející VOP není přístup k imbusu na utahování táhla a kromě toho se mi nezdá, že by při pohybu táhla docházelo k deformacím směrovky.

Výtku bych měl vůči teleskopické anténě vysílačky - ta je vyrobena z velmi nekvalitního materiálu, takže se už po několika vysunutích zlomila. Zatím jsem zlomené místo vyztužil kusem hřebíku a spájením, jenže teď už anténa nejde úplně zasunout - takže až se zase někde zlomí, budu muset koupit novou. Anténa je šroubovací - zjistil jsem to, když jsem ze zvědavosti rozšrouboval vysílačku - provedením připomíná spoustu jiných levných čínských hraček. Myslím, že kdyby někdo potřeboval přehodit mód vysílačky, nebyl by nijak zvláštní problém prohodit páčky. Mně se ovšem při všem tom prohlížení vnitřku vysílačky podařilo utrhnout drátek od jednoho potenciometru, což se projevilo tím, že přestala fungovat směrovka - po zapnutí se prostě zvolna vychýlila nadoraz; ovšem po přepnutí smyslu výchylky na vysílačce se se směrovkou dalo hýbat - díky tomu jsem přišel příčině závady na stopu a promptně jsem ji odstranil.

Poloha těžiště byla oproti doporučení asi o 5 mm více vzadu, takže jsem rovnou přidal do čumáku poměrně velký železný šroub s maticí; poté jsem se již dostal na požadovaných 65 mm od náběžné hrany. Ocasní plochy jsem přilepil, aby nenastaly potíže s udržováním jejich správné polohy. Zapomněl jsem ale zajistit matičky táhel proti povolení - následně mi při jednom letu odpadla matička od táhla výškovky a letadlo skončilo pádem střemhlav. Matičku jsem už samozřejmě nenašel, na Focusu bylo jako obvykle po drsném pádu nutné přilepit odlomenou kabinu.

Pro začátečnické létání je nejlepší najít dostatečně velkou plochu, pokud možno travnatou a bez překážek. Na simulátoru totiž člověk nezíská odhad vzdálenosti (zvláště simulátory, které zoomují na model, když se trochu víc vzdálí, dokážou odhad vzdálenosti hodně rozhodit). Při prvních pokusech by taky terénní překážky odváděly pozornost od řízení. Je vhodné počkat na co nejlepší počasí - pokud možno bez větru a přímého slunce. Boj s větrem může začátečníkovi zamotat hlavu, a když model vlétne do slunce, člověk si mimoděk stíní oči rukou, která by spíš měla zůstat na páčce vysílačky. Rozhodně je potřeba před řízeným letem model pořádně vytrimovat a seřídit pro let bez motoru s kormidly ve střední poloze, tak, aby byl správně vyvážený a aby nezatáčel. Před letem doporučuji kontrolovat funkci kormidel (hladký chod a správný smysl výchylek). Je dobré si promyslet (a na simulátoru několikrát vyzkoušet) zejména obtížnější obraty, které plánujete provádět, není dobré spoléhat na to, že se to v případě průšvihu nějak zvládne.

U svého Focusu jsem měl problémy s tím, že měl stále tendenci stáčet se nalevo. Tuto tendenci jsem zkoušel korigovat opačnou výchylkou směrovky, ale nebylo to ono - často jsem si navíc spletl smysl výchylek při vybírání zatáček. Na příčinu samovolného zatáčení jsem dlouho nemohl přijít. Vše se zdálo být v pořádku - ocasní plochy byly přilepeny zhruba rovně, křídla nebyla sice ideálně rovná, ale nezdálo se mi, že by to mohlo působit takové problémy. Nakonec jsem dospěl k závěru, že problém byl způsoben nepřesnostmi výlisků křídel v oblasti jejich kořenů, tam kde se křídla zastrkávají do trupu. Zde i malá odchylka může způsobit rozdíl v úhlu náběhu mezi oběma polovinami křídla. Nakonec jsem tento problém vyřešil klínovitou podložkou ve spodní části kořenu pravého křídla u odtokové hrany - od té doby Focus už samovolným zatáčením netrpí.

Po několika letových pokusech jsem přišel na zkušenost, že je dobré počítat s vlivem úbytku výkonu motoru při téměř vybitých akumulátorech. Několikrát se mi stalo, že motor vysadil v zatáčce v nízko nad zemí (při hodně vybitých akumulátorech se už Focusu nechce příliš stoupat), takže bylo velmi obtížné na poslední chvíli model vyrovnat a přistát.

Další úpravy

Kromě tendence ke stáčení doleva jsem měl problémy hlavně s nepravidelným chodem motoru - stejné potíže jsou popsané na tomto webu u modelu Wild Hawk ( http://nakadah.ic.cz/mix/wildhawk/ ). Zaměřil jsem se tedy na to, abych eliminoval přechodové odpory na proudem zatěžovaných vodičích. Konektory mezi regulátorem a motorem jsem odstranil a vodiče spájel. Dále jsem vyměnil konektory od baterie za kvalitnější (málem jsem přitom zapomněl, že je taky potřeba vyměnit konektory u nabíječky). Motor však stále zlobil a zdálo se, že k výpadkům tahu dochází i při poklepání na regulátor. Problém nakonec téměř zmizel po propájení spojů na regulátoru - zřejmě v regulátoru byly studené spoje. K výměně výkonového tranzistoru v regulátoru jsem se zatím neodhodlal - nepozoruji na něm nijak zvláštní úbytek napětí a ani příliš netopí.

Po přečtení různých komentářů a rad k vylepšení jsem ještě instaloval vrtuli 6x4 s unašečem, upravil jsem vyosení motoru a seřízl jsem část trupu před vrtulí, aby k vrtuli mohl v její spodní části lépe proudit vzduch. Celkové zlepšení mi ovšem nepřipadá nějak zvlášť markantní. Taky jsem polepil páskou náběžné hrany křídel (po několika přistáních už nesly spoustu stop po tvrdých stoncích rostlin). Od té doby už moc šrámů nepřibylo. Po zkušenostech s prvními lety, kdy mi připadalo, že reakce Focusu na ovládání směrovkou jsou dosti nevýrazné a letadlo je celkem neobratné, jsem se rozhodl, že model dovybavím křidélky. Objednal jsem si tedy rozšiřující sadu od firmy Telink (http://www.telink.eu/cz-detail-100191.html); od kolegy, který si dodělal křidélka na Easy Star, jsem se dozvěděl, že je možné jednotlivé díly sehnat ještě levněji. Práce na křidélkách mi zabrala více než půl dne, ale nakonec se vše zdařilo a musím říct, že výsledek rozhodně stojí za to. Teď s Focusem zvládnu i výkrut a let na zádech - to ovšem až po počátečních karambolech způsobených chybami pilotáže a nedostatečnou výškou, ve které jsem se o akrobacii pokoušel.

Závěr

Cena Focusu odpovídá tomu, co od něj můžete čekat. Při nedostatcích způsobených nižší kvalitou výroby je třeba počítat s tím, že zpočátku strávíte nějaký čas drobnými opravami a vylepšováním - to však nemusí být z hlediska získávání zkušeností pro začátečníky na škodu. Focus je velmi odolný, snadno opravitelný a letově nezáludný model s všestranným použitím a lze na něm trénovat základní dovednosti potřebné pro motorové i bezmotorové modely. Kromě toho se s ním samozřejmě dá "prostě jen tak létat". Opravdu velmi doporučuji dodělat ovládání křidélky a naopak neřešit větší vzepětí křídel kvůli zvýšení stability - s křidélky se zásadně zlepší ovladatelnost a létání je daleko zábavnější. Byla by taky věčná škoda nevyužít čtvrtého kanálu RC soupravy, že?
pate
Příspěvky: 95
Registrován: úte 28.10.2008 0:00
Bydliště: Jičínsko
Kontaktovat uživatele:

také tak

#144 Příspěvek od pate »

Ahoj tak bych také rád přispěl dobrý článek je v RC revue 10/2008 je tam recenze kde je doporučeno několik úprav jmenovitě podložení motoru úprava trupu před vrtulí zvýšení stability uříznutím konců křídel a jejich opětovné přilepení s větším vzepětím.
Jinak mé osobní skušenosti jiná vrtule hodně pomůže viz xkrát výše v diskuzi já osobně jsem dospěl k 6x5Aeronaut Carbon elektric která se s podloženým motorem vejde tip ťop.křidélka jsem dělal na dvakrát bál jsem se zaříznout víc do křídla tak sem je udělal jen do hloubky asi 2,5cm ale bylo to málo tak jsou ted prodloužené balzou tl.1.5mm na 5cm dvě mikroserva ECO6 a nějaká bižu v korunových položkách podtrženo sečteno investice cca 600kč.Mohu jen doporučit super lítání přistávat se mi daří i do ruky.letu zdar Pavel :o
Uživatelský avatar
ropak
Příspěvky: 2
Registrován: úte 11.11.2008 0:00
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Focusek trochu jinak

#145 Příspěvek od ropak »

Zdravím všechny letecké nadšence. Po dlouhém uvažování a díky náhodě jsem pořídil holý drak Focuse. Byl bez veškeré elektroniky a motoru. Naštěstí byla výškovka a směrovka přilepena velmi precizně a tak jsem mohl začít "stavět" . Po přečtení několika příspěvků jsem měl jasno co provedu za úpravy. Protože jsem měl nějaké drobnosti doma tak jsem se nemusel držet pokynů výrobce. Doma jsem vyhrabal nějaký stříďáček s regulátorem a baterii. Budu konkrétnější :D motor je RAY 2830/09, regulátor JETI RAY-18A (myslím si že to byl set) , baterii Lipol 3C 1200mA a dvě serva HItec HS-55. Nejdříve jsem upravil trup. Zkrátil jsem lože motoru (nepoužil jsem plastový kryt a držák motoru) a pod ložem směrem ke středu trupu jsem vybrousil žlábky pro lepší proudění vzduchu k vrtuli. Motor s unášečem vrtule jsem umístil (zadní montáž) na zhotovenou překližkovou přepážku. Dále jsem trup ze spodu opatřil páskou se skelnou výztuží (ale to už tady bylo popsáno). Chtěl jsem docílit zástavbou všech komponent vyvážení, které by se nemuselo již dovažovat. A tak při sestavení celého letadla a vložení baterie jsem zjistil, že éro je pořád těžké na zadek :( . Nezbylo nez buď dovážit :cry: a to jsem nechtěl a nebo pořídit baterii o kousek těžší. Štěstěna tomu chtěla a zanedlouho jsem byl majitelem LIpol baterie dle mých představ (byla koupena na inzerát). Žádná špička, ale za ty prachy dobrá a ještě parametry Lipol 3S 2200mA odběr 12C max 20C, hmotnost 175g. A to dostatečně pokrylo moje nároky. Po vložení baterie bylo jasné, že je to ono. Takže hurá na louku a zalítat. Před prvním hodem jsem byl trošku nervózní foukal trochu vítr, ale po vypuštění éra z ruky byla nervozita ta tam. Focusek letěl pěkně rovně a krásně přistál na břicho. Tak jsem provedl ještě jeden bezmotorový let a pak jsem Focuska vypustil s motorem jen tak na půl plynu. Focusek začal stoupat a když byl dost vysoko tak jsem ještě motoru trošku naložil a začal zkoušet reakce. Vše bylo naprosto v pořádku a po nějakých 25min létaní jsem přistál pěkně na břicho.
Druhý let byl o poznání jiný. Šel jsem sebevědomě na louku s tím, že si prima polítám i když docela foukalo. Tak jsem Focuska pustil proti větru a i při plným plynu se mu moc dopředu nechtělo. Tak jsem ho nechal nastoupat a udělal pár zkušebnách přemetů a pak začalo rodeo. Vítr foukal nárazově a dost silně (moje blbost že to tahám do takového větru) a začal jsem se trochu prát s řízením. Směrovka reagovala jen tak aby se neřeklo a tak jsem byl za chvilku s Focusem nad lesem a už jsem to viděl černě. Najednou lup ztráta rychlosti a už jsem vyděl jak se Focusek zařezává po křídle do hustého lesa. Na tu hrůzu to dopadlo dobře. Focusek vysel ve výšce cca 8m nad zemí. Odnesla to jen spojovací trubka křídel a jedno křídlo bylo trošku ohlodané od větví. Po opravě křídla lepidlem Purex, kdy jsem ho pod lepící páskou s trochou vody nechal vypěnit chybějící místa na křídle, se rozhodl, že Focuse vybavím křidélky. Z jednoho era jsem vymontoval další dvě serva HS-55 a na křídlech jsem provedl řezy 35mm od odtokové hrany (šířka křidýlka) a 440mm dlouhé. Do každého křidýlka jsem vlepil 4ks pantů. Za chvilku bylo hotovo. Zbylo jen rozhodnou kam serva. Ty jsem umístil do místa odlehčení v křídle (odlehčení, které je blíže spojovací trubky) v části která se zasouvá do trupu. Kousek serva s pákou kouká ven. Následně udělaným otvorem v trupu přivedl kabely k přijímači. Vše jsem odzkoušel a hurá na pole. První den foukalo a tak jsem vyměk a Focuse jsem nezkusil. Jeden den se udělalo hezky a hlavně bezvětří (teda skoro) a tak jsem vyrazil a bylo to ono. Focusek se choval naprosto suverénně a teď s touhle úpravou se dá létal i v silnějším větru. Kdyby měl někdo zájem o fotky z provedenými úpravami tak mu je můžu poslat e-mailem
Uživatelský avatar
ropak
Příspěvky: 2
Registrován: úte 11.11.2008 0:00
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Focusek

#146 Příspěvek od ropak »

Další zkušenosti s Focuskem. při jdnom letu se stala taková menší nepříjemnost ze střemhlavého letu jsem trošku prudčejc zatáhl za výškovku a najednou se jedno křídlo uvolnilo a drželo jen na kabelu serva. Následovalo vyvléknutí druhé poloviny křídla a pak vytržení serv z křídel. Trup se neřiditelně řítil k zemi. Z 20 metrů přímo na čumák. Předek trupu byl zdeformován, ale po odzkoušení funkčnosti všech komponent, bylo vše v pořádku. Večer jsem to poslepoval a dnes byl lítat i když foukalo. Focusek pracoval na jedničku. Jó a když jsem ho měl v parádě tak jsem vyměnil vrtuly. Teď tam mám 150/150. S touto vrtulý jde Focusek nahoru velice svižně.
Uživatelský avatar
pepermint
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 18.12.2008 0:00
Bydliště: Ivanka pri Dunaji SC

#147 Příspěvek od pepermint »

chtel bych si zaobstarat tohle letadlo co musim jeste dokupit aby to normalne letalo :?:
Uživatelský avatar
mart
Příspěvky: 164
Registrován: pát 10.10.2008 0:00
Bydliště: Nyřany - Plzensko
Kontaktovat uživatele:

#148 Příspěvek od mart »

pepermint píše:chtel bych si zaobstarat tohle letadlo co musim jeste dokupit aby to normalne letalo :?:

kup easy stara, cena pomalu stejna, letove vlastnosti neporovnatelne ... focuse bych uz nevzal
Uživatelský avatar
pepermint
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 18.12.2008 0:00
Bydliště: Ivanka pri Dunaji SC

#149 Příspěvek od pepermint »

dikes asi mas pravdu :D
Uživatelský avatar
petko556
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 30.10.2008 0:00

#150 Příspěvek od petko556 »

pepermint píše:chtel bych si zaobstarat tohle letadlo co musim jeste dokupit aby to normalne letalo :?:

8 x AA bat (alkalické, alebo NiMH acu)
doporučujem - sklennu pásku na spevnenie hlavne čumáku, sekund. lepidlo, PUREX, druhy akumulátor FOCUS.
Easy Star - ?? ak nemáš skúsenosti, tak aj tak to utrpí, ak to vôbec prežije. Focus - ideálny na prvé skúsenosti - optimálny pomer cena/let. vlastnosti.
Hlavne dobre vyvážiť, aj v priečnom smere - krídla.
Veľa trpezlivosti - zdar
Odpovědět

Zpět na „Letadla - začátečník“