Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: úte 05.10.2021 18:34 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 22.6.2012
Příspěvky: 154
Bydliště: Jihlava
Libor píše:
Pro mě je FC v letadle bezpečnostní doplněk řízení letadla při FPV létání. Létání s větroněm v automatických modech mi nedává smysl, buď si chci užít, že jsem ten pilot a užívám si to, nebo jsem operátor, který může ovládat letadlo zadáváním parametrů na notebooku (nadsázka) a doma se kochat natočeným záznamem.

Let v automatických / poloautomatických modech je i nebezpečný, FC nezvládá některé situace a celkem snadno letadlo spadne do vývrtky. Je něco jiného řídit FC letadlo letící s přebytkem výkonu a přebytkem rychlosti, nebo řídit letadlo, které letí / klouže v nějakém optimálním režimu. Ten FC není až tak chytrý a ani nemá potřebné vstupy, aby dokázal správně v některých situacích, které za běžného létání občas nastávají, reagovat.


Ano, s tím souhlasím. Prostě jsem jen chtěl vědět jestli to někomu chodí i bez motoru nebo ne.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: stř 06.10.2021 20:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1026
Bydliště: Teplice, Praha
DidaJI píše:
... na přímou viditelnost je 25mW naprosto dostatečných.
I bez přímé viditelnosti to je dostatečné.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: stř 06.10.2021 20:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1026
Bydliště: Teplice, Praha
DidaJI píše:
Létám na Lionky různého stáří a už se mi stalo, že díky měkkosti baterek nešel už zapnout motor a pak jsou všechny bezpečnostní funkce prostě k ničemu
To je trochu protimluv. Řeším-li bezpečnost, musím použít spolehlivý zdroj, v létě li-ion, v zimě li-pol, všechny sady, které střídám, se stejnou kapacitou, abych během jednotlivých letů špatně nekalkuloval dobu letu. Při létání (bežném) v termice připadá na jedno stoupání max 1/4 využitelné kapacity akumulátoru, při horizontálním letu - návratu může běžet motor jednotky minut, při rychlosti letu 50 - 70 km/h to stačí pro návrat i z velké vzdálenosti. Spotřeba větroně v horizontálním letu je hodně malá. Jde-li opravdu o plachtění a ne o létání s motorákem a jde-li o bezpečnost modelu, nenastane stav, kdy se zapíná RTH a pohonný akumulátor je vybitý.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: čtv 07.10.2021 14:23 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 22.6.2012
Příspěvky: 154
Bydliště: Jihlava
Libor píše:
To je trochu protimluv. Řeším-li bezpečnost, musím použít spolehlivý zdroj, v létě li-ion, v zimě li-pol, všechny sady, které střídám, se stejnou kapacitou, abych během jednotlivých letů špatně nekalkuloval dobu letu. Při létání (bežném) v termice připadá na jedno stoupání max 1/4 využitelné kapacity akumulátoru, při horizontálním letu - návratu může běžet motor jednotky minut, při rychlosti letu 50 - 70 km/h to stačí pro návrat i z velké vzdálenosti. Spotřeba větroně v horizontálním letu je hodně malá. Jde-li opravdu o plachtění a ne o létání s motorákem a jde-li o bezpečnost modelu, nenastane stav, kdy se zapíná RTH a pohonný akumulátor je vybitý.


Asi jsem to špatně formuloval, nešlo mi primárně o to, že bych to chtěl používat do úplného vyčerpání zdrojů a také s tím létám teprve asi 14 dní, tak zkušeností je také málo. Nebyl jsem zase tak nijak daleko, spíš mě překvapilo, že autopilot nefunguje v případně nemožnosti zapnout motor. Jak jsem už ale psal, je to asi logické, prostě se snaží udržet výšku, což bez motoru samozřejmě nejde a potom se pohybuje na pádové rychlosti a kolíbá se. Samozřejmě jsem si toto měl ověřit předem. Rozhodně to v tomto režimu nechci provozovat jen jsem prostě chtěl pochopit principy jak autopilot funguje.
Akumulátor mi v tomto testovacím letadle vydrží cca 60 - 90 minut motorového letu, což je až až. Jak jsem taky psal, tohle letadlo není vůbec vhodné do termiky, pouze 880mm a 250g, ale na testování a učení se s iNAVem je to pro mě ideální stroj. Jen jsem při testech zjistil, že s tím jde točit i termín a že pokud to není úplně úzký stoupák, tak se dá i velmi dobře využívat. Jasně, není to F3K, které točí nad stádem krav :-), ale jde. No a během minulých 14 dnů mě maximálně chytlo zkoušet vydržet ve vzduchu co nejdéle s co nejméně motoru a snažit se naučit lépe ustřeďovat stoupání, což když člověk letadlo nevidí není vůbec jednoduché. Proto přemýšlím o zvukovém váriu, protože to textové a grafické v OSD není úplně ono. Když létám na padáku, tak taky na displej při točení moc nekoukám, poslouchám hlavně pípání.
Ber to ale jako 14ti denní zkušenost člověka, nadšeného do termického létání (modely, paragliding, Condor) který FPV doposud létal jen na race dronech a neskutečně si to užívá.

Dneska mi dorazil Heron od MPX, tak začnu vstřebané zkušenosti a rady investovat do něj.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: čtv 07.10.2021 14:28 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 22.6.2012
Příspěvky: 154
Bydliště: Jihlava
Libor píše:
I bez přímé viditelnosti to je dostatečné.


Na letadla asi jo. Já létám poměrně dlouho FPV na dronech (můj první byla doma osazená deska, kopie Mikrokopter desky z Německa ještě s driftujícími gyroskopy) a tam pokud se létá ve členitém prostředí, les, skály, tunely, atd, tak 25mW i přesto, že na 868MHz je někdy málo. S dronem jsem ale naprostou většinu času cca ve 2m výšce, takže se to nedá moc porovnávat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: pát 08.10.2021 7:21 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 22.6.2012
Příspěvky: 154
Bydliště: Jihlava
Ještě bych ze zeptal, jestli někdo zkoušel nebo provozuje s iNAVem GPS bez kompasu? Teoreticky by to mělo fungovat, pokud se letadlo pohybuje, tak GPS dopočítá azimut z pohybu.
Proč se ptám, na malém (80cm) letadle není úplně jednoduché najít pozici kompasu, aby nebyl něčím ovlivňovaný. "Tahá" za něj vše. Serva, baterka (Li-Ion), motor, atd. A navíc, když ho vypnu, tak je grafická animace v letadle naprosto v klidu, když ho zapnu, tak jemně pocukává. Jak se udělá hezky, tak to vyzkouším, jen jsem chtěl vědět, jestli to takhle někdo provozuje.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: pát 08.10.2021 13:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1026
Bydliště: Teplice, Praha
DidaJI píše:
... tak 25mW i přesto, že na 868MHz je někdy málo. S dronem jsem ale naprostou většinu času cca ve 2m výšce, takže se to nedá moc porovnávat.
To je pravda. Mě ale dříve v členitém terénu mizí obraz a více se starám o přenos obrazu. Doposud mě ke změně trasy letu vždycky přiměla ztráta (mizení) obrazu a ne fatální pokles kvality přenosu RC. Vlastně v praxi řeším jen problém nezaletět za terénní vlnu, ne vzdálenost. Limituje mě obraz, řízení s těmi 25mW mi zatím fungovalo vždy.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: pát 08.10.2021 14:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1026
Bydliště: Teplice, Praha
Létám bez kompasu. Jak jsem pochopil z přečteného, u plošníků není třeba kompas řešit.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 7:10 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 22.6.2012
Příspěvky: 154
Bydliště: Jihlava
Libor píše:
Létám bez kompasu. Jak jsem pochopil z přečteného, u plošníků není třeba kompas řešit.


Díky, vyzkouším také.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 7:24 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 22.6.2012
Příspěvky: 154
Bydliště: Jihlava
Včera jsem ještě trochu testoval ten můj problém s kolísáním výšky v průběhu poziční zatáčky a mám podezření na pomalé rozkmitání PID regulace výšky v tomto režimu. Na večer bylo úplné bezvětří, tak jsem zapnul HOLD v cca 20m nad sebe a nechal letadlo létat kruhy. Prvních pár bylo úplně v rovině a v dalších to zase začalo na jedné straně stoupat a na druhé klesat. Tento rozdíl se postupně dostal až původních 20m na jedné straně na 15 a na druhé na 25. Zkoušel jsem to 2x za sebou a opakovalo se to vždy stejně. Tohoto rozdílu to dosáhne tak za 4 minuty letu. Přijde mi to jako pomalu rozkmitaný PID regulátor s čím dál většími překmity. Zkusím se podívat po internetu, jestli to někdo neřešil a sáhnout do regulace výšky. Zajímavé je, že to ale dělá pouze v režimu kroužení.

Jinak v pátek byl nádherný podzimní termický den. Dalo se i dobře přelétávat mezi stoupáními, povedlo se mi krásných 70 minut ve vzduchu s motorem pouze na první stoupání. Takových dní už do zimy asi moc nebude. Docela se těším vyzkoušet to na svahu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: pon 20.12.2021 22:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1419
Bydliště: Šternberk, ČR
Libor píše:
Pro mě je FC v letadle bezpečnostní doplněk řízení letadla při FPV létání. Létání s větroněm v automatických modech mi nedává smysl, buď si chci užít, že jsem ten pilot a užívám si to, nebo jsem operátor, který může ovládat letadlo zadáváním parametrů na notebooku (nadsázka) a doma se kochat natočeným záznamem.

Let v automatických / poloautomatických modech je i nebezpečný, FC nezvládá některé situace a celkem snadno letadlo spadne do vývrtky. Je něco jiného řídit FC letadlo letící s přebytkem výkonu a přebytkem rychlosti, nebo řídit letadlo, které letí / klouže v nějakém optimálním režimu. Ten FC není až tak chytrý a ani nemá potřebné vstupy, aby dokázal správně v některých situacích, které za běžného létání občas nastávají, reagovat.


Vyšel iNav 4.0

A bude v něm glider mod to znamená že by neměl padat do vývrtky bez plynu a umět klouzat.
Na příští sezonu chci konečně postavit to AR Wing Pro vlastně ho mám dostavěno jen ho zalétnout.
Stavím 7" kopter.
A chci předělat F2400 na iNav větroň.

Zkoušel už někdo ten iNav glider mod?

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: stř 22.12.2021 16:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1026
Bydliště: Teplice, Praha
To se musím podívat! :-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: úte 11.01.2022 11:07 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.12.2020
Příspěvky: 13
Bydliště: Žilina
Obrázky: 10
Používa tu niekto Ardupilot? Potreboval by som trochu poradiť s Lua script-s. Nedarí sa mi jeden rozchodiť na Matek-u F765 WSE...

Update: Už som to nejako rozchodil. Ale ak by niekto chcel pokecať o Ardupilot-e, kľudne napíšte aj na môj mail juro310@azet.sk


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: FLIGHT CONTROLLER H743-WING
PříspěvekNapsal: pon 30.05.2022 10:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1419
Bydliště: Šternberk, ČR
Vyšel iNav 5.0 (zatím jen Release Candidate 1)

Libore zkoušel jsi ten glider mode?

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz