Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2013 9:47 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 20.6.2013
Příspěvky: 9
Ahoj, mám dotaz, někdy se mi při nastavování na
http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=cz

zobrazí hláška:
Citace:
•Proudění na vrtuli bude kritické. Proto statický tah a maximální proud nemuí být dosažen. Na místě bude měřitelný 'kritický tah' jako maximální.


Co to znamená?


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2013 17:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.8.2011
Příspěvky: 438
Blog: Zobrazit blog (1)
Mohl bys´mít nevhodný tvar listu, zejména jeho hloubku, otáčky a rychlost letu.
Kritické proudění je u listů vrtule stejně špatné jako u nosných i ocasních ploch.
Když ale použiji výrazu Reynoldsovo číslo, které to spolehlivě popisuje, tak se někteří sledovatelé tohoto vlákna rozčílí a také budou používat společensky nevybraná slova.
Pořád se mnozí z vás snaží přeskočit příkop poznání pouhým dotazováním. To je sice možné, ale nevede to ke gramotným výsledkům.
Něco si o tom přečtěte nebo dokonce naučte. Jinak to ale, hoši, nejde.
Anebo se jenom stále ptejte a ptejte!?!
J.Lněnička


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2013 20:03 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 20.6.2013
Příspěvky: 9
Lněnička píše:
Mohl bys´mít nevhodný tvar listu, zejména jeho hloubku, otáčky a rychlost letu.
Kritické proudění je u listů vrtule stejně špatné jako u nosných i ocasních ploch.
Když ale použiji výrazu Reynoldsovo číslo, které to spolehlivě popisuje, tak se někteří sledovatelé tohoto vlákna rozčílí a také budou používat společensky nevybraná slova.
Pořád se mnozí z vás snaží přeskočit příkop poznání pouhým dotazováním. To je sice možné, ale nevede to ke gramotným výsledkům.
Něco si o tom přečtěte nebo dokonce naučte. Jinak to ale, hoši, nejde.
Anebo se jenom stále ptejte a ptejte!?!
J.Lněnička


Děkuji za odpověď,
ale bohužel na české wiki nic není a v AJ stránkách se mi podařilo najít, že to znamená Fr=1 ,tedy rozhraní mezi dvěma typy proudění. Mě by ale zajímalo, zda to sníží efektivitu, ovladatelnost. Jednoduše jak to ovlivní letové vlastnosti. A co konkrétně ovlivňuje tuto vlastnost (otacky na volt, vykon pod) Vim naprikald, ze to ovlivnuje druhe cislo v rozmerech vrtule, com nizsi tim mene hlasek. potrebuju, ale motor co utahne 8×6 a aby baterka 1300mAh 3S vydrzela pohanet >10min No je to zapeklite.
Konkrétně se totiž nyní zybývám problémem volby vhodného motoru k Toro 900. Nedaří se mi nalézt vhodnou kombinaci motor- vrtule - spotřeba - tah a tápu. Vždy, když narazím na pro mě optimální nastavení, narazím také na tuto hlášku. Dotaz směřoval:. Je to zásadní informace, která říká, že takto letadlo lítat nebude? Nebo se jedná jen o kosmetickou vadu, kterou v ostrém provozu nepoznám?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: sob 06.07.2013 16:14 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 26.1.2006
Příspěvky: 29
Sháním třílistou vrtuli 11x7 bohužel nemohu sehnat pouze tuto:
http://pvmodel.cz/product.php?id_product=4447
Jenže ta je na spalovací motory. Jaký je rozdíl mezi vrtulemi pro spalovací motory a elektro?
Byl by to problém?
Tady jsem našel kde ji používá na elektru http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=910807


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: sob 06.07.2013 22:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.3.2012
Příspěvky: 1613
Bydliště: Nitra Slovensko
Mě by ale zajímalo, zda to sníží efektivitu, ovladatelnost. Jednoduše jak to ovlivní letové vlastnosti. A co konkrétně ovlivňuje tuto vlastnost (otacky na volt, vykon pod) Vim naprikald, ze to ovlivnuje druhe cislo v rozmerech vrtule, com nizsi tim mene hlasek. potrebuju, ale motor co utahne 8×6 a aby baterka 1300mAh 3S vydrzela pohanet >10min No je to zapeklite.
Konkrétně se totiž nyní zybývám problémem volby vhodného motoru k Toro 900. Nedaří se mi nalézt vhodnou kombinaci motor- vrtule - spotřeba - tah a tápu. Vždy, když narazím na pro mě optimální nastavení, narazím také na tuto hlášku. Dotaz směřoval:. Je to zásadní informace, která říká, že takto letadlo lítat nebude? Nebo se jedná jen o kosmetickou vadu, kterou v ostrém provozu nepoznám?[/quote]
Tu je link na pohon k tomu Toru a nelám si tu hlavu a naštuduj si aspom čo je stúpanie vrtule na inej téme. (tu sa rieši výpočet vrtule)

_________________
(TARANIS X9D+) - Funtic II, Vitesse V2, Element 2,5m, Siesta (Topmodel), Edge 540 (RC Factory)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: sob 06.07.2013 23:13 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 15851
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Mev píše:
Sháním třílistou vrtuli 11x7 ....

pokud budes trvat na trojlistu, jsi dost omezeny vyberem; ja navic shanel trojlisty a k nim stejné protibezne (na dvoumotoraky); jedine u M.A. jsem uspel (za rozumnou cenu). Odhaduji, ze efektivita pohonu tvoreneho elektromotory a vrtulemi pro spalovaky je nizsi, nez kdybych pouzil optimalizovanou vrtuli pro elektropohony (ty se pohybuji v oblasti mensich otacek nez spalovaci motory = podle mne to je nejvetsi rozdil, na jake provozni otacky jsou vrtule konstruovane, kdyz vynecham parodie ala GWS E a spol.), ale dal jsem prednost vzhledu. Mam celou jejich vyrobni radu od 8/6 po 14/7 a pohon optimalizuji zkousenim za letu, tak se doberu pokud mozno prijatelnych vysledku.

_________________
Aby mně mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: pát 06.09.2013 2:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.3.2012
Příspěvky: 1613
Bydliště: Nitra Slovensko
Čo znamená údaj -yoke twist- v programe na výpočet vrtuli (pohonu)?

_________________
(TARANIS X9D+) - Funtic II, Vitesse V2, Element 2,5m, Siesta (Topmodel), Edge 540 (RC Factory)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: ned 08.09.2013 8:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 8966
Bydliště: Bratislava dnv SK
Hrompokulich píše:
Děkuji za odpověď,
ale bohužel na české wiki nic není a v AJ stránkách se mi podařilo najít, že to znamená Fr=1 ,tedy rozhraní mezi dvěma typy proudění. Mě by ale zajímalo, zda to sníží efektivitu, ovladatelnost. Jednoduše jak to ovlivní letové vlastnosti. A co konkrétně ovlivňuje tuto vlastnost (otacky na volt, vykon pod) Vim naprikald, ze to ovlivnuje druhe cislo v rozmerech vrtule, com nizsi tim mene hlasek. potrebuju, ale motor co utahne 8×6 a aby baterka 1300mAh 3S vydrzela pohanet >10min No je to zapeklite.
Konkrétně se totiž nyní zybývám problémem volby vhodného motoru k Toro 900. Nedaří se mi nalézt vhodnou kombinaci motor- vrtule - spotřeba - tah a tápu. Vždy, když narazím na pro mě optimální nastavení, narazím také na tuto hlášku. Dotaz směřoval:. Je to zásadní informace, která říká, že takto letadlo lítat nebude? Nebo se jedná jen o kosmetickou vadu, kterou v ostrém provozu nepoznám?

Ostalo to bez odpovede, tak si dovolím ešte sa k tomu vrátiť -
všimli ste si že je tam správne spomenuté že ide o STATICKÝ ťah?
Vrtule s pomerom P/D nad 50% nemusia BEZ DOPREDNEJ RÝCHLOSTI zaberať a na listoch sa utrhne prúdenie rovnako ako keď sa to stane na krídle.
Stratí sa veľká časť vztlaku (u vrtule=ťah) a môže sa aj znížiť ale aj zvýšiť odpor (u vrtule=spotreba prúdu, t.j. meranie takej vrtule na zemi je úplne zbytočné).

Podľa mňa to je pri takýchto stúpaniach vrtule zbytočný strašiak a napríklad 8x6" vrtule ešte zaberajú perfektne aj na zemi. Možno vďaka tomu že aj pri stojacej vrtuli vznikne nejaké prúdenie vzduchu ktoré doprednú rýchlosť nahradí a ťahá to krásne aj pri štarte..
(lebo za letu pri príliš zúrivom obrate sa môže ozvať ten charakteristický zvuk vrtule ktorý spomenutý jav sprevádza.. na jednu sekundu kým sa vrtuľa zase "nechytí" a nezaberie).
Samozrejme s vyšším stúpaním sa to zhoršuje až k pomeru P/D=1 (napr 8/8, tomu sa hovorí štvorcové vrtule) už to fakt bez rozbehu ťahá výrazne menej.
Za letu je podstatné či model vôbec dosiahne rýchlosť kde pri otáčkach aké má motor vrtuľa zaberie. Dá sa tomu pomôcť plynulejším rozbehom ale ak by išlo o nejaký pomalý tučný autobus tak by fakt bola 6x6 vrtuľka nezmyselná.
U Toro sa ťažko vyjadriť, nepripadá mi vôbec rýchle ale u samokrídel by vďaka malému odporu mala byť aj vyššia rýchlosť dosiahnuteľná.

V skratke, 8x6 sa vôbec neboj, to sú moje najmilšie vrtule.
Ale medzi vrtuľami jednotlivých výrobcov, prípadne typov aj u jedného výrobcu, býva dosť veľký rozdiel, sú ľahké aj ťažké (nie na váhu ale koľko to žerie pri daných otáčkach). Nie vždy je slowfly vrtuľa ideálna práve preto že bývajú dosť "ťažké" aj keď zas je výhodou malá hmotnosť..

juraj.jurej píše:
Čo znamená údaj -yoke twist- v programe na výpočet vrtuli (pohonu)?

Ak je to sklopka tak sa listy dajú usadiť pod uhlom. (Nemalo by ísť o offset čo tu vidno na prvý pohľad, ale o parameter "versetzt"
http://shop.modellbau-freudenthaler.at/ ... p?list=183


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 12:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2008
Příspěvky: 291
Bydliště: Blansko
ve vlaknu u tora sem se dockal jen jedne odpovedi, proto zkusim poslat problem jeste sem:
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=19027&start=270#p1060255

hlavni otazka: muzu provozovat na trojclanek vrtuli 8x6 nebo radeji 8x4. a nebo zkusi zmerit vrtuli 7x6? diky za odpovedi


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 13:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 1.3.2012
Příspěvky: 843
Bydliště: Dobrá Voda u Hořic
Hodně záleží na tom, jakým stylem létáš. Pokud sis všiml, že plynová páka má více poloh než jenom on-off, tak to můžeš zkusit i s tou 8x6, ale jestli tam na začátku vrazíš plný plyn a lítáš co to dá, tak v tom případě doporučuju 7x5 nebo 7x6 aby se motor měl šanci uchladit. Pro tenhle motor bude myslím 16A rozumné maximum.
Ještě k těm vrtulím - je velký rozdíl mezi TGS a APC, nekoukej jenom na rozměr. APC 8x4 by měla rozhodně nižší odběr než ta TGS, odhaduji to tak na 16-17A, ale to 4" stoupání by tě mohlo za chvíli nudit, přeci jenom na Toro je lepší trochu rychlejší vrtule na blbnutí...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 14:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
twint píše:
ve vlaknu u tora sem se dockal jen jedne odpovedi, proto zkusim poslat problem jeste sem:
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=19027&start=270#p1060255

hlavni otazka: muzu provozovat na trojclanek vrtuli 8x6 nebo radeji 8x4. a nebo zkusi zmerit vrtuli 7x6? diky za odpovedi


Zabýváš se statickým měřením ( porovnáváním) pohonů, které nepovede k žádnému výsledku. Zvlášť v tomto konkrétním případě, kdy s vrtulí 8/4 poletí to samokřídlo sice dlouho, ale pomalu.
Mnohem rychleji dojdeš k nějakému řešení, když vezmeš pár vrtulí v rozměru od cca 8/6 po 7/6 a zkusíš to.
(Ve Swiftu létám v podobné konfiguraci s vrtulí 7/6).

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 14:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2007
Příspěvky: 5863
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Já bych asi volil tu 7/5 jak už tu bylo zmíněno.

8/4 - pomalá a neúčinná.
8/6 - rychlejší a účinnější, ale na daný motor už příliš těžká.
7/5 - zkombinuje obě vrtule 8" a navíc se dostane motor účinností do rozumných hodnot.
7/6 - příde mi taky už na daný motor moc těžká.

Mam vyzkoušenu 7/5 tuto:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... _bag_.html


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 15:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2008
Příspěvky: 291
Bydliště: Blansko
diky za reakce. pri dalsim nakupu prihodim po vrtuli 7/6 a 7/5. prozatim me staci litat na dvojclanek, je to moje prvni rc letadlo a tak se porad ucim.
kdyz jste nakousli znaceni vrtuli - apc, gws, tgs . je nejaky jednoduchy strucny souhrn co k cemu je. zatim sem dosel k nazoru ze mam brat ty s oznaceim E jako elektro ,idealne jeste pro zadni montaz - R nebo P.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 15:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2007
Příspěvky: 5863
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Vrtule se dělí do asi tří základních skupin.

1) pro spalováky - tlusté profily
2) pro elektrolety (většinou označováno jako E) - tenčí profily
3) pro pomalé a méně výkonné elektrolety (většinou označováno jako SF) - prohnuté tenké profily

Výrobců vrtulí je spousty a stejně tak je vícero materiálů z kterých se vrtule vyrábí. Každej si najde nějakou svojí značku a s tou bývá spokojen. Vrtule je vhodné před použitím alespoň staticky vyvážit! U vrtulí EMP či TGS nutnost!
Dvě vrtule stejného rozměru dvou výrobců se nemusí chovat zcela stejně. Záleží na použitém profilu, tvaru listu, průběhu stoupání ... . Takže najít tu správnou vrtuli znamená kromě měření i tu praktickou část a hodnotit ji i jak se chová ve vzduchu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet vhodné vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 02.01.2014 16:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
APC je solidní vrtule, hlavně co se týká aerodynamických parametrů. Je nutné používat ten středící kroužek, protože samotná díra není vyvrtaná přesně na ose. Tahle vrtule je méně odolná na nějakou ránu, takže pokud to namontuješ na čumák a budeš s tím pravidelně orat, tak jich spotřebuješ víc než např. GWS.
Ty teď potřebuješ APC-E. Ne vrtuli na spalovák, ne SF.
Potom existuje XX jiných vrtulí jiných výrobců a neplatí, že pokud to zalétáš např. na APC-E 7/6, že tuhle vrtuli vyměníš za stejný rozměr vrtule jiného výrobce a bude to stejné.

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: dub a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz