Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 7:55 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 31.12.2016
Příspěvky: 150
A jsi si jistý principem čerpadla? Nebudeš točit vodu akorát okolo vrtulky? Nejdřív jsem si vzpoměl, jak vypadala vývěva v jedné odsávačce, kterou jsem opravoval a potom jsem se kouknul na wikipedii:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cerpadlo

https://cs.wikipedia.org/wiki/Lamelov%C3%A9_%C4%8Derpadlo

https://cs.wikipedia.org/wiki/Zubov%C3%A9_%C4%8Derpadlo

Tvůj návrh je spíš jako odstředivé, ale to má jinak vstup/výstup a není schopné hnát vodu na oba směry. https://cs.wikipedia.org/wiki/Odst%C5%99ediv%C3%A9_%C4%8Derpadlo


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 8:02 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 31.12.2016
Příspěvky: 150
blesk píše:

Oni mají rotor z předpružené gumy a to tření je tam veliké...


Je to lamelové čerpadlo, zvětšuje/zmenšuje se prostor mezi lamelama podle otáčení.

1) Bude jednosměrné, při opačném směru lamely budou mít snahu se kousnout nebo vzpříčit.
2) Při chodu na sucho se během chvíle spálí, chybí voda na chlazení i na vytvoření kluzné vrstvy mezi lamelou a tělesem čerpadla. "Mazání" funguje jako aquaplaning.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 8:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6042
Bydliště: Vsetín
Petr Budai píše:

Je to lamelové čerpadlo, zvětšuje/zmenšuje se prostor mezi lamelama podle otáčení.

1) Bude jednosměrné, při opačném směru lamely budou mít snahu se kousnout nebo vzpříčit.
2) Při chodu na sucho se během chvíle spálí, chybí voda na chlazení i na vytvoření kluzné vrstvy mezi lamelou a tělesem čerpadla. "Mazání" funguje jako aquaplaning.


Noooo moc bych to lamelovým nenazýval, spíš nějakou formou lopatkového a během otočky se nemůže měnit objem mezi lamelami tak jak je třeba animace na Wiki (tvůj odkaz) jelikož kapalina je nestlačitelná.

Lamelové čerpadlo musí mít ještě odlehčovací drážky, kudy se kapalina přetlačí z mezilopatkových kanálu do výtlaku (sání).

"Mé" čerpadlo využívá toho že lopatky kapalinu posunují v potrubí (tečny průtok) a to že kapalina nejde jen dokola má na starosti odstředivá síla, která má za následek že kapalina se snaží stator tečně opustit a v tom místě je zrovna výtlak.

Na podobném ( ale opačném) principu funguje třeba lopatkový průtokoměr.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 11:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 712
Bydliště: Telč
blesk píše:
Na podobném ( ale opačném) principu funguje třeba lopatkový průtokoměr.


...nebo kolesový parník ;-)

Pokud bude motor nad čarou ponoru, nemělo by do něj téct. Ale nikdo neví, co se v tý komůrce bude dít. Stačí nějaká nepřesnost, nebo nějaký hydrodynamický efekt, na který se zapomělo a hnedle tam může stoupnout tlak. Stačí trochu a voda se dostane až k motoru. Nebo jen vlhkost. Jestli jsem tu konstrukci správně pochopil: možná by stačilo motor v jeho uložení trochu zvednout na podložkách a vzniklý prostor zaplnit vazelínou. Osička by se otáčela ve vazelíně a ta by zajišťovala jakousi těsnost, pro dobrý pocit. Tady by mohlo zafungovat i to, že vazelína je lehčí, než voda, takže by (při montáži na stojato), neměla šanci vyplavit se do čerpadla, i kdyby díra, kudy osička jde, nebyla uplně přesná. Jinak by tam samozřejmě patřilo nějaký gufero. Ale s tim zkušenost nemám a chápu, že shánět něco takovýho na nějaký malý bastlení je už nad rámec. Ale umím si představit, místo gurefa, nějakou doma dělanou manžetu z tenký gumy. Vyseknout dírku přesně na osu, nebo o nějakou desetinu mm menší a bylo by to podobné. K tomu ta vazelína....a je to parádní.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 12:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6042
Bydliště: Vsetín
Poloha je samozřejmě svislá...


Přílohy:
IMG_20200315_180249.jpg
IMG_20200315_180249.jpg
[ 63.98 KiB | Zobrazeno 1818 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 12:04 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.4.2015
Příspěvky: 135
Bydliště: Třinec
Petr Budai píše:
A jsi si jistý principem čerpadla?


neboj, ten princip na příčňák funguje. Tady jeden máš. http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view ... hp?id=2327
Pouze teflonové ložisko nezvládlo otáčky a vydřelo se. Má drobnou vůli a teče to. Ale už je udělané nové ložisko.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 12:08 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.4.2015
Příspěvky: 135
Bydliště: Třinec
semo píše:

...nebo kolesový parník ;-)

.... Jinak by tam samozřejmě patřilo nějaký gufero. Ale s tim zkušenost nemám a chápu, že shánět něco takovýho na nějaký malý bastlení je už nad rámec. Ale umím si představit, místo gurefa, nějakou doma dělanou manžetu z tenký gumy. Vyseknout dírku přesně na osu, nebo o nějakou desetinu mm menší a bylo by to podobné. K tomu ta vazelína....a je to parádní.


při této velikosti stačí klasické řešení - udělat to jak u hřídele na šrouby. Trubka, v ní dva kluzná ložiska a mezi ně natlačit vazelinu.

Trubka 4/3 a v ní 3mm hřídel natřená vazelinou netěsní ani když je použita na kormidlo natož u pohonu. (Osobní zkušenost).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 12:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 712
Bydliště: Telč
Tam ale neni žádná trubka, do které by se dala natlačit vazelína mezi dvě kluzná ložiska. Vpodstatě ale myslíme to samé - hřídel prochází vazelínou a z každé strany je ložisko, aby nemohla utéct. Jen jedno ložisko je přímo v motoru a druhé chybí. Tam by se to dalo ale utěstnit v případě potřeby tou gumovou manžetou. A možná to ani třeba nebude. Píšu o jednoduchým řešení, chápu, že když má člově k dispozici spoustu nástrojů, ložisek, gufer a ókroužků, tak to jde udělat i lépe.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 16.03.2020 12:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6042
Bydliště: Vsetín
Však ano, z MoNaKa jsem čerpal, pak ještě podle fotek co dělá(l) Raboesch. Uložení hřídele a její těsnění, můžu ještě lehce předělat, na testy to stačilo, jako finální verzi udělám tu hřídel podobně jako u hřídelí pro lodní šrouby.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: úte 17.03.2020 7:51 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 530
blesk píše:
Noooo moc bych to lamelovým nenazýval, spíš nějakou formou lopatkového a během otočky se nemůže měnit objem mezi lamelami tak jak je třeba animace na Wiki (tvůj odkaz) jelikož kapalina je nestlačitelná.

Lamelové čerpadlo musí mít ještě odlehčovací drážky, kudy se kapalina přetlačí z mezilopatkových kanálu do výtlaku (sání).

"Mé" čerpadlo využívá toho že lopatky kapalinu posunují v potrubí (tečny průtok) a to že kapalina nejde jen dokola má na starosti odstředivá síla, která má za následek že kapalina se snaží stator tečně opustit a v tom místě je zrovna výtlak.

Na podobném ( ale opačném) principu funguje třeba lopatkový průtokoměr.

dovolím si opatrně upozornit, že pokud všichni mluvíte o stejném bazmeku (viz jak to je udělaný a jak to funguje), tak je to jasné jednosměrné "hybridní" čerpadlo s změnou geometrického objemu - na fotce by to měl vidět i slepý. download/file.php?id=100032&mode=view
viz objem těsně po uzavření sacího kanálu, objem v průběhu cca 270° a viz opětovná změna objemu při výtlaku. Navíc (viz jak je to udělaný) je nutné při každé změně smyslu otáčení lopatky "překlopit" - což rozhodně nepůjde použitelně snadno. A pasivní odpory, budou odpovídat přesně konstrukci a provedení.
Takže to zkoušet, ztráta času - věci obvykle fungují, podle toho jak jsou vyrobeny a navrženy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 23.03.2020 20:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1818
Bydliště: uhlířská lhota 74
https://ufon13.rajce.idnes.cz/pricak/
verze z roku 2007 , ale fungoval zhruba o 3 roky dříve jen nebyl nafocen na rajče, zástavba v modelu je u kolegova remorkéru kde snad funguje dodnes nevím ztratil jsem ho z dohledu, za dobu dodnes úspěšně inovováno na odlitkovou verzi z polyuretanu s měděnou lopatkou .
Vyrobeno a prodáno cca 30kusů na zakázku včetně verze na motor řady 600 -ten původní spolehlivě kočíruje příd s obyčejnou 400stovkovou plechovkou a obousměrným reglem či spínačem. Základem je kompakt hřídel která je bud ponechána v dlouhé verzi nebo může být i zkrácena, bohužel výrobce nebyl ochoten zkrátit ji už při výrobě ani dodat ji nesestavenou za cenu sestavené, tudíž rozborka a úprava probíhá u mě doma.
Kdesi na monaku se to dá také vidět psal jsem tam o tom už dávno .
Čerpadlo na vodu z obrázku má strašně veliký odpor díky nutné odolnosti pružné hmoty lopatek a tzv. to ,,serve,, baterii i motorek.
dnes už bych šel cestou malého střídáku přímos lopatkovým kolem na hřídeli či plášti to celé uzavřené v tělese s jednoduchou přírubou a to vše nejspíše 3D tiskem po součástkách Těsnost sestavy je pak 100% a spolehlivost i výkon skvělá, argument ceny obousměrného regulátoru pro střídák neprojde neb je levnější než kvalitní regl pro plechovku a to že se motor rozbíhá na vyšších otáčkách se zde moc neprojeví.
našel jsem já sklerotik i video jak funguje to z obrázků na videu to běží na 12V z olověnky napřímo:
https://www.youtube.com/watch?v=gHilqA9v0wg


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčný pohon
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 21:35 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.11.2017
Příspěvky: 159
Pokud jde o bow thrustery (příčné pohony), tak už 3 roky je vyrábím (3D tisk). Mají průměr 33mm (pro Bernhard Gruben od Graupnera) a pak 25-17mm (ty se musí tisknout tryskou 0.25). Vše je ABS. Jsou dvě základní verze, první má pohon ozubenými koly na šroub, druhá má boční lopatku. Obě verze fungují velmi dobře, ta lopatka má možná nepatrně menší účinnost.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz