Náhrada OS Max 91
- Celeron
- Příspěvky: 10875
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Náhrada OS Max 91
Mám v Zeru tenhle motor koupenej asi před 10 lety ale skoro nelítanej. I když má už několik litru za sebou, stále se zatahuje. Někdo mě tady kdysi psal, že v té sérii byl nějaký problém s pístem ale už to neřeším.
Spíš by mě zajímalo, co tam dát za čtyřtakt. Dvoutakt 91 (15ccm) byl tak akorát takže co z čtyřtaktu? Metylovou Apc 20 nebo 30 ccm? Benzín se tam s vejfukem nevejde, tedy zkoušel jsem jen Roto 25. Vešel by se tam asi benzínovej Evolution 20GX ale netuším, jak je na tom výkonově proti 15 ccm metylu.
Jirka
Spíš by mě zajímalo, co tam dát za čtyřtakt. Dvoutakt 91 (15ccm) byl tak akorát takže co z čtyřtaktu? Metylovou Apc 20 nebo 30 ccm? Benzín se tam s vejfukem nevejde, tedy zkoušel jsem jen Roto 25. Vešel by se tam asi benzínovej Evolution 20GX ale netuším, jak je na tom výkonově proti 15 ccm metylu.
Jirka
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Náhrada OS Max 91
A co je to za Zero? (Podle použitého motoru bych odhadoval CMP 1,8m)
- Celeron
- Příspěvky: 10875
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada OS Max 91
Přesně tak.
Jirka
Jirka
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Náhrada OS Max 91
Tak tohle éro jsem provozoval s MVVS 12,7 - stačil. Časem jsem pořídil čtyřtaktního boxera Magnum 160 FT (obdoba ASP či OS Gemini) a měl jsem úmysl ho tam dát. Rozměrově by pasoval dokonale a byl samozřejmě těžší. Jenže v Zeru jsem měl baterky až v motorovém krytu a ještě něco olova k tomu kvůli těžišti, takže by to bylo přínosem. A ten zvuk... Jenže k tomu nedošlo, provozoval jsem ho v jiném éru a Zero jsem mezitím prodal.
Ale tenhle tip jsi asi nechtěl, ten motor je dost drahý (i když vzpomínám se slzou u oka...). Takže na původní otázku soudím, že tohle éro by potřebovalo čtyřtakt min. 20 ccm. Nemám to změřené, ale pravděpodobně by minimálně kryt vahadel prošel kapotáží ven.
Ale tenhle tip jsi asi nechtěl, ten motor je dost drahý (i když vzpomínám se slzou u oka...). Takže na původní otázku soudím, že tohle éro by potřebovalo čtyřtakt min. 20 ccm. Nemám to změřené, ale pravděpodobně by minimálně kryt vahadel prošel kapotáží ven.
- Celeron
- Příspěvky: 10875
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada OS Max 91
No já mám boxera APC 160 ale šetřím si ho do ZXII, vypadá skoro jako Persy II.
Taky mám baterky v Zeke až v motorovým krytu a navíc ještě polomaketu Sakae 12 která má 5 poloválců ze železa. Tak blbě vyšlo těžiště a to jsem na zadek nepřidal lautr nic. Mám obavu, že APC 160 nepůjde "obložit" válcema jako OS a navíc se tam nevejdou baterky.
Jirka
Taky mám baterky v Zeke až v motorovým krytu a navíc ještě polomaketu Sakae 12 která má 5 poloválců ze železa. Tak blbě vyšlo těžiště a to jsem na zadek nepřidal lautr nic. Mám obavu, že APC 160 nepůjde "obložit" válcema jako OS a navíc se tam nevejdou baterky.
Jirka
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Náhrada OS Max 91
Pokud je ten motor spíš ASP 160 (?), tak je to prakticky tentýž, o ktrém píšu. Je oproti tomu 15 ccm dvoutaktu asi o 600 g těžší, ovšem užitečné hmotnosti, ne přídavného olova. A baterky by se v případě potřeby podle mne pořád ještě vešly nad ten motor. Jenom "obložit válcema" by asi šel dost špatně - ale při slušném vrtulovém kuželu tam stejně není moc vidět.
- Celeron
- Příspěvky: 10875
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada OS Max 91
Prohozený písmena.
Ty máš OS 160 už delší dobu v provozu? Mě s ani 8% nitra bez přižhavení nedrží volnoběh. Co tam leješ, jaký svíce? Koukám, jak máš Zeke zespoda pěknýho. To lítáš na trávě? Já jsem hned při druhým přistání na asfalt vylomil zatahovák a to jsem ho měl kolem šachty vystříkanej pěnou, protože mě pár lidí varovalo, že je to poddimenzovaný. Fotka je bohužel přepálená, blbla mě clona u tikitálu.
Jirka
Jirka
Re: Náhrada OS Max 91
Celeron píše:Prohozený písmena.Ty máš OS 160 už delší dobu v provozu? Mě s ani 8% nitra bez přižhavení nedrží volnoběh. Co tam leješ, jaký svíce? Koukám, jak máš Zeke zespoda pěknýho. To lítáš na trávě? Já jsem hned při druhým přistání na asfalt vylomil zatahovák a to jsem ho měl kolem šachty vystříkanej pěnou, protože mě pár lidí varovalo, že je to poddimenzovaný. Fotka je bohužel přepálená, blbla mě clona u tikitálu.
Jirka
OS -ky používam všetky s 15% nitro(máš to aj v návode, zlatá stredná cesta)-v tvojom prípade sviečka OS no. 8
musí držat volnobeh-keď nie, zle naladený karbec, ťažká vrtula. .
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Náhrada OS Max 91
Nemám - měl jsem, ale ne OS, ten na fotce je Magnum, což je kopie. Dával jsem mu 10% nitra. Chování (starty, přechody) přímo vzorné, jenom měl zezačátku tendenci zhášet jeden válec. Odstranilo to ochuzení směsi na volnoběh, alternativně přižhavování. Jenže v nějaké finančně napnutější chvíli jsem ho prodal, ale dodnes toho lituji.bronco73 píše:Ty máš OS 160 už delší dobu v provozu?
To Zero skutečně mělo velmi chatrné uložení podvozku. Bylo to jasně patrné již předem, takže jsem se snažil trochu to zpevnit, ale moc se do hotového křídla dodat nedá. Létal jsem na asfaltu, takře to šlo. (Ne s tím boxerem, jak již jsem napsal, byl tam MVVS 12,7) Jenže jednou mi motor zhasl hned po olepení ze země, takže jsem musel přistávat rovně před sebe. Tam asfalt již končil a následný terén byl právě přeorán divokými prasaty... Uložení podvozku to samozřejmě nepřežilo. Nechtělo se mi to opravovat a tak jsem poškozené éro prodal. Létalo velmi příjemně a tak jsem tu stavebnici příležitostně pořídil znovu. Tentokrát ho ale chci zrealizovat coby hydroplán, takže kvalita uložení podvozku je nezajímavá. No - letos to již nebude...
- Celeron
- Příspěvky: 10875
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada OS Max 91
Tak jsem byl Zero na upravenou OS MAX 91 FX prubnout. Škrábnul jsem do pístu doporučený mazací drážky. Palivo 20 rycín,10 nitro. Vrtule 15x8 (380x200) co je nejmenší v doporučení OS instrukční knížce. Motor chytil na cuknutí nádherný přechody a volnoběh 1400 otáček. Tak jsem ho párkrát prohnal na maximum a ubral a vypadal, že se nezatahuje.
Zkusil jsem start. Zero letělo na plnej hrozně pomalu a moc se mu nechtělo nahoru. Po asi 4 minutách to zase vypadalo, že se zatahuje a tak jsem radši přistál. Přistání celkem v pohodě.
Při dalším startu jsem změřil otáčky a na plnej točí jen 7400. To mě připadá strašně málo!
Měl jsem sebou pouze další vrtuli 330x150, co jsem dával na Brno 12,7, s ní OS točil 14000, což už je zase asi moc. Zkusil jsem leťět, bylo to rychlostně a stoupáním lepší ale zase nic moc. Za letu najednou OS chcípnul po větru jako když utne a skončilo to vysokou trávou a ohnutým podvozkem. Zkusil jsem nastartovat a zase bez problémů. Proč chcípnul, záhada.
Ten OS je nějakej divnej a nebo píšou v instrukcích blbosti kolem vrtulí. Pokud točí s nejmenší doporučenou 15x8 7400ot kolik by točil s největší doporučenou 17x6???
Jaký vrtule na 15 ccm bez laďáku používáte vy a kolik jsou asi tak optimální otáčky?
Díky
Jirka
Zkusil jsem start. Zero letělo na plnej hrozně pomalu a moc se mu nechtělo nahoru. Po asi 4 minutách to zase vypadalo, že se zatahuje a tak jsem radši přistál. Přistání celkem v pohodě.
Při dalším startu jsem změřil otáčky a na plnej točí jen 7400. To mě připadá strašně málo!
Ten OS je nějakej divnej a nebo píšou v instrukcích blbosti kolem vrtulí. Pokud točí s nejmenší doporučenou 15x8 7400ot kolik by točil s největší doporučenou 17x6???
Jaký vrtule na 15 ccm bez laďáku používáte vy a kolik jsou asi tak optimální otáčky?
Díky
Jirka
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Náhrada OS Max 91
Já jsem na 15 ccm motoru provozoval vrtuli 17 x 7 (cca 355 x 180). Byl to ale MVVS a jiné éro (Cessna Skymaster). Jenže již su nepamatuji, kolik točil - ale dělal dobrotu.
Spíš mě napadá, jestli Tvůj motor nemá potíž s chlazením. Máš ho uložený vodorovně, což je sice běžné, ale má tak hlavu dost "za větrem". Já jsem tam měl motor nastojato - je to vidět na fotce. Dal jsem ho tak cíleně ze dvou důvodů. Jednak jsem mu udělal výfuk na míru s vyústěním svisle pod trup (také je to tam vidět) a éro bylo prakticky čisté. Za druhé ta kapotáž není přesně kruhová, ale lehce protažená do elipsy nahoře. Tam jsem také zprůchodnil vstup vzduchu, který tak šel přímo na hlavu motoru. Byl to ovšem MVVS, který umožňuje (a také jsem to udělal) otočit hrdlo výfuku dozadu.
Spíš mě napadá, jestli Tvůj motor nemá potíž s chlazením. Máš ho uložený vodorovně, což je sice běžné, ale má tak hlavu dost "za větrem". Já jsem tam měl motor nastojato - je to vidět na fotce. Dal jsem ho tak cíleně ze dvou důvodů. Jednak jsem mu udělal výfuk na míru s vyústěním svisle pod trup (také je to tam vidět) a éro bylo prakticky čisté. Za druhé ta kapotáž není přesně kruhová, ale lehce protažená do elipsy nahoře. Tam jsem také zprůchodnil vstup vzduchu, který tak šel přímo na hlavu motoru. Byl to ovšem MVVS, který umožňuje (a také jsem to udělal) otočit hrdlo výfuku dozadu.
- Celeron
- Příspěvky: 10875
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada OS Max 91
To není možný, 17x7
. Já tam mám 15x8 a s ní to točí 7400, což je míň než skoro každej benzíňák. Zero váží kvůli dovažování na čumák 5,8 suchý, takže 6,4 kg na startu. Na 1,8 m a 15 ccm by to snad mělo lítat, cihla to rozhodně není, kluz má až nepříjemně dlouhej hlavně nad zemí. Měl jsem kdysi dávno 1,75 m Maxi alá Graupner a v něm byla jednokanálová HB 10 ccm s červenou hlavou, co se tu prodávaly za bolševika. Výkon proti tříkanálový 91FX poloviční. Prázdná 4,8 kg a Maxi byl raketa.
S tím chlazením. Vůbec se mi nelíbilo původní zadní zadeklování haubny a tak jsem vše, co bylo v cestě vzduchu vykuchal jak v haubně, tak na trupu. Celá haubna drží jen na čtyřech špalíkách a jinak nic nebrání vzduchu. I haubna je v prostoru atrap výfuků "vylehčená" takže odtok plocha je asi 2,5 násobek plochy vstupní. Problém motoru jsou podle mě malý otáčky hned od nastartování. Napadá mě ještě výfuk, jestli nějak motor nedusí. Ale je to celkem dost velká krabice s dvěma výstupama 10 mm průměru. Zkusím ho vyndat a projet na standu s origo výfukem. Jestli bude i tak točit málo, něco mu je. Ale co, nechápu. Motory jsem si uměl vyladit celkem slušně, pár roku jsem lítal F3D, tak snad o nich trošku vím, ale tenhle mě dostal.
Nevím, zda má vůbec smysl se s tím snažit dál, a nekoupit nějakou 25ccm benzín a nebo 20ccm ASP metyl.
Jirka
S tím chlazením. Vůbec se mi nelíbilo původní zadní zadeklování haubny a tak jsem vše, co bylo v cestě vzduchu vykuchal jak v haubně, tak na trupu. Celá haubna drží jen na čtyřech špalíkách a jinak nic nebrání vzduchu. I haubna je v prostoru atrap výfuků "vylehčená" takže odtok plocha je asi 2,5 násobek plochy vstupní. Problém motoru jsou podle mě malý otáčky hned od nastartování. Napadá mě ještě výfuk, jestli nějak motor nedusí. Ale je to celkem dost velká krabice s dvěma výstupama 10 mm průměru. Zkusím ho vyndat a projet na standu s origo výfukem. Jestli bude i tak točit málo, něco mu je. Ale co, nechápu. Motory jsem si uměl vyladit celkem slušně, pár roku jsem lítal F3D, tak snad o nich trošku vím, ale tenhle mě dostal.
Nevím, zda má vůbec smysl se s tím snažit dál, a nekoupit nějakou 25ccm benzín a nebo 20ccm ASP metyl.
Jirka
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Náhrada OS Max 91
No jasně že ne, neumím psát, mělo to být 14 x 7...Celeron píše:o není možný, 17x7
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Náhrada OS Max 91
Jestli vyštrachám nějakou fotku motoru bez kapotáže, šoupnu ji sem. měl jsem pod motorem krabičku z cuprextitu a v ní zdroj (4 x NiMh 3000 mAh - pro ruční nářadí). a i tak ještě nějaké olovo.
Do toho plánovaného hydroplánu chci dát boxera MVVS 2 x 12,7; měl by dodat potřebný výkon navíc (plovák bude jako menší kanoe) a taky pomoct s vyvážením.
Jestli do něj budeš shánět jiný motor, netroufám si vyslovit typ - jistě by se tu našlo tisíc jiných a lepších názorů. Jenom bych pamatoval předem na možnost skrýt výfuk v kapotáži, zdá se mi, že jím také nechceš kazit vzhled. Ve výhodě jsou z toho pohledu čtyřtakty.
Do toho plánovaného hydroplánu chci dát boxera MVVS 2 x 12,7; měl by dodat potřebný výkon navíc (plovák bude jako menší kanoe) a taky pomoct s vyvážením.
Jestli do něj budeš shánět jiný motor, netroufám si vyslovit typ - jistě by se tu našlo tisíc jiných a lepších názorů. Jenom bych pamatoval předem na možnost skrýt výfuk v kapotáži, zdá se mi, že jím také nechceš kazit vzhled. Ve výhodě jsou z toho pohledu čtyřtakty.
Re: Náhrada OS Max 91
Os 91Fx jsem měl a nehledal bych tam nějaké složité závady.
Jestli tam máš zadní montáž, zaměř se na ní.....
Problém bývá v tom, že za škrtící jehlou karburátoru je příliš prostoru, než se směs dostane do trysky.
Dvakrát jsem měnil O kroužek na jehle. Stalo se, že opotřebením tam vznikla malá netěsnost a přisávalo to nepatrně vzduchu, který se ovšem za jehlou v hadičce hromadil a jednou za čas se utrhla už velká bublina, vjelo to do trysky a motor schcípl.
Jestli tam máš zadní montáž, zaměř se na ní.....
Problém bývá v tom, že za škrtící jehlou karburátoru je příliš prostoru, než se směs dostane do trysky.
Dvakrát jsem měnil O kroužek na jehle. Stalo se, že opotřebením tam vznikla malá netěsnost a přisávalo to nepatrně vzduchu, který se ovšem za jehlou v hadičce hromadil a jednou za čas se utrhla už velká bublina, vjelo to do trysky a motor schcípl.
Jantar 3,5m,Biglift 2,8m 80ccm,ASW28 4m,Staudacher O.S.-20ccm, Solius MPX